سوالات متداول32

نحوه واگذاری فضاهای تجاری و تبلیغاتی در ایستگاه ها و قطارهای مترو چگونه است ؟

همه ی ابزارهای تبلیغاتی و اماکن تجاری شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه از طريق مزايده واگذار و زمان برگزاري مزايده و دريافت اسناد مربوطه از طريق روزنامه هاي کثيرالانتشار و وب سایت منتسب به شرکت بهره برداری مترو تهران به آدرس www.tehranmetro.com اعلام مي گردد. همچنین متقاضيان مي توانند جهت آگاهی از شرایط واگذاری فضاهای تجاری و تبلیغاتی از طریق مزایده با شماره تلفن های ذیل در ساعات اداری از ساعت 8 صبح لغایت 16:30 طی روزهای شنبه تا چهارشنبه به غیر از روزهای تعطیل تماس حاصل فرمايند:  
شماره تماس مختص اطلاعات اماکن تجاری: 48987541 یا 48987540
شماره تماس مختص اطلاعات فضاهای تبلیغاتی: 48987181 یا 48987460
شایان ذکر می باشد درصورت راغب بودن جهت مراجعه حضوری و كسب اطلاع از شرایط و اطلاعات نحوه واگذاری فضاهای تجاری و تبلیغاتی متقاضیان می توانند به آدرس: تهران - ایستگاه مترو صادقیه - سالن بانک شهر -مدیریت بازاریابی و امور تجاری ایستگاه ها اتاق شماره 7 برای حوزه تجاری و اتاق شماره 15 برای حوزه تبلیغات مراجعه فرمایند.

چرا تبلیغات بیشتری در زمینه فرهنگ استفاده بهتر از مترو صورت نگرفته است؟

شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در زمینه تبلیغات جهت استفاده صحیح از مترو و امکانات جانبی آن فعالیت های گسترده ای انجام داده است. از جمله پخش فیلم های آموزشی در ایستگاه ها، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، چاپ بروشور و غیره ... ادامه این روش نیز همچنان در دستور کار مسئولین این شرکت قرار دارد، اما مسلما این فعالیت ها کافی نبوده و به نظر می رسد باید سایر ارگان ها و نهادهای رسانه ای از جمله صدا و سیما، روزنامه ها و از همه مهم تر آموزش و پرورش، فعالیت های مناسبی را جهت رشد فرهنگ مسافران محترم برای حفظ، نگهداری و رعایت اصول ایمنی در برنامه های آموزشی خود مد نظر قرار دهند.

کدامیک ازایستگاه های مترو دارای پارکینگ عمومی می باشند؟

 ایستگاه های گلشهر، محمد شهر، کرج و ایران خودرو دارای پارکینگ عمومی برای استفاده مسافران می باشند.

چرا با دستفروشان مترو به صورت جدی برخورد نمی شود؟

قبل از هرسخن، بر اين باوريم كه كاملاً حق با مسافران محترم است و دستفروشي در مترو به يك معضل بزرگ تبديل و موجب سلب آسايش مسافران گرامي شده است. واقعيت اين است كه دستفروشي در مترو به سليقه مسافران برمي‌گردد كه اجازه دهند آيا مترو يك محل امن براي تردد آنها باقي بماند يا به يك مركز خريد سرپايي تبديل شود. اگرمسافران محترم از دستفروشان خريد نكنند، اين افراد قطارهاي مترو را به عنوان محل كسب خود انتخاب نمي كنند و در نتيجه آرامش در فضاي مترو برقرار خواهد شد. لازم به توضيح است كه شركت بهره برداري متروي تهران و حومه در راستاي رسالت خود در جهت تامين امنيت و آرامش مسافران محترم در طول سفر اقدام به پخش پيام هاي بازدارنده از طريق پيج ايستگاه ها و پخش فيلم هاي آموزشي مضرات خريد از دستفروشان در مانيتورهاي داخل ايستگاه ها و قطارها و نصب بنرهاي آموزش شهروندي در ايستگاه ها نموده و براي حل اين مشكل نيازمند همراهي سازمان هان متولي و همياري مسافران محترم است.

کدام فعالیت فرهنگی در ایستگاه ها و قطارهای مترو صورت گرفته است؟

  • نصب بیش از 400 تابلوی بزرگ هنری از مفاهیم مذهبی، دفاع مقدس، سرداران شهید انقلاب اسلامی، آداب و سنن مذهبی و نصب بیش از 50 تابلوی «بسم الله الرحمن الرحیم» در ایستگاه های مترو جهت تلطیف فضا و ایجاد فضای معنوی در ایستگاه های مترو. این مجموعه که بخشی از آن طی کتاب «هنر در مترو» به تصویر کشیده شده است، گنجینه گران بهایی از هنر اسلامی ایرانی است که همه روز دیدگان صدها هزار مسافر مترو را نوازش می دهد.
  • نصب تابلوها و پارچه نوشته های ویژه مناسبت های مختلفی چون اعیاد اسلامی، ایام دهه فجر، ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و ... در ایستگاه های مترو که به صورت منظم و برنامه ریزی شده انجام می گیرد.
  • نصب تابلوهایی زیبا از احادیث پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) و نیز پیام های فرهنگی در داخل قطارهای مترو که مورد استقبال اکثر مسافران نیز قرار گرفته است.
  • اختصاص دو واگن از کلیه قطارهای مترو به بانوان محترم که براساس آمارهای به دست آمده، حدود 90% از بانوان بدون هیچ گونه اجبار و به صورت داوطلبانه از این واگن ها استفاده می کنند.
  • همکاری با نهادهای فرهنگی نظیر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه انجام اقدامات فرهنگی در میان مسافران مترو نظیر تاسیس خانه های فرهنگ در ایستگاه های مترو، کتاب مترو، کتاب مسافر، پاتوق کتاب و شبکه تلویزیونی مترو پیام.
  • مزین نمودن همه قطارهای مترو به یکی از اسماء الهی به عنوان یک عمل مبتکرانه. درحال حاضر پیشانی همه قطارهای مترو به طرزی زیبا به یکی از اسماء الهی (که از دعای شریف جوشن کبیر استخراج شده اند) مزین گردیده اند و چشم مسافران به هنگام ورود قطار به سکوی ایستگاه ها بی اختیار به نام های زیبای خداوند می خورد.
  • پخش نوای روح بخش «آیت الکرسی» راس ساعت 7 صبح در همه ایستگا ه های مترو که بی اختیار توسط صدها هزار مسافری که در شلوغ ترین ساعات روز در ایستگاه های مترو حضور دارند، زمزمه می شود.
  • یکی از مهم ترین و موثرترین اقدامات مترو که در عین حال رنگ و بوی فرهنگی نیز در آن به خوبی ملاحظه می شود، ارایه خدمات حمل و نقل انبوه در رویدادهایی نظیر مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، راه پیمایی بزرگ 22 بهمن، مراسم نماز عظیم عید فطر و نمایشگاه بین المللی کتاب است.
  • شرکت بهره برداری متروی تهران در سال 1386 اقدام به تشکیل گروهی از نوجوانان دختر و پسر 9 تا 16 ساله از میان فرزندان کارکنان خود موسوم به «مترویاران جوان» کرده است و با آموزش مقدماتی این نوجوانان آن ها را به صورت داوطلبانه برای انتقال آموزه های فرهنگی و آموزش فرهنگ استفاده مناسب از مترو به ایستگاه های مترو گسیل داشته است. تأثیر حضور این نوجوانان با لباس های فرم و چهره های شاداب در میان مسافران مترو بسیار مفید و اثرگذار ارزیابی شده است.
  • برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع مترو و مردم طی دو دوره در سال های 1386 در دو بخش حرفه ای و آماتور و در سال 1388 در دو بخش همگانی و دانش آموزی که در بین همشهریان گرامی با استقبال شایان توجهی روبرو شده است.