تاریخچه متروهای جهان


تاریخچه متروهای جهان


 

اولین خطوط حمل و نقل ریلی زیرزمینی در معادن به کار می‌رفتند. روی این خطوط، واگن‌های روباز چرخداری قرار داشتند که ابتدا با نیروی بدنی انسان و بعد‌ها به کمک اسب حرکت می‌کردند. 





وقتی قطارهای بخار به کار گرفته شدند، خیلی زود افکار عمومی متوجه ساخت قطارهای مسافربری زیرزمینی شد. 




نخستین متروی جهان در سال ۱۸۶۳ در شهر لندن آغاز به کار کرد. قطارهای اولیه با سیستم موتورهای بخار کار می‌کردند. این سیستم با وجود داشتن تهویه، خوشایند نبود چون حرکت قطارهای بخار در تونل‌های زیرزمینی سبب انباشته شدن گازهای مختلف در این مسیر بود. 




در واقع پیشرفت واقعی در این زمینه وقتی آغاز شد که از لوکوموتیو‌های الکتریکی برای حرکت قطارهای زیرزمینی استفاده شد. در سال ۱۸۹۰، راه‌آهن شهری و جنوب لندن، اولین سیستم حمل‌و‌نقل ریلی تندرو بود که با لوکوموتیو الکتریکی آغاز به کار کرد و به طور کامل در زیرزمین حرکت می‌نمود. هر دو راه‌آهن نهایتاً در مترو لندن با هم ادغام می‌شدند. درسال ۱۸۹۳، راه‌آهن لیورپول از ابتدا طوری طراحی شد که با لوکوموتیو الکتریکی کار کند. 
 این فناوری به سرعت در اروپا، کانادا و آمریکا پخش شد. بوداپست در مجارستان، گلاسگو، شیکاگو و نیویورک، هر کدام به گونه‌ای خدمات ریلی الکتریکی را ارائه دادند. شهر‌هایی مانند اسلو و مارسی در دههٔ ۱۹۶۰ سیستم‌های گسترده‌ای را افتتاح کردند و سیستم‌های نوین بسیاری در جنوب آسیا و آمریکای لاتین معرفی شد. با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت مترو نیز رشد و ارتقا پیدا کرد به طوری که طبق آمار تا سال ۲۰۱۴ مترو روزانه بیش از ۱۶۰ میلیون مسافر را جابه جا می‌کرد (سالی ۵۰ میلیارد)، که این نشان دهنده سهم ۱۱ درصدی سفر درحمل و نقل عمومی در سراسر جهان بود. 





9 مترو برتر دنيا از نگاه CNN

 

1-   هنگ كنگ

2-   سئول

3-   سنگاپور

4-   لندن

5-   پاريس

6-   مادريد

7-   نيويورك

8-   توكيو

9-   گوانژو



 1-   هنگ کنگ


مترو هنگ كنگ در جهان به تميزي و سرعت مشهور است و در هر ايستگاه آن امكان دسترسي به سيستم واي فاي  به صورت رايگان وجود دارد.
این سيستم با سر فاصله حركت قطارها به صورت هر 10 دقیقه يك بار احتمالا راحت ترین سرویس فرودگاه اکسپرس در جهان مي باشد، و همچنين  با امكان پرداخت توسط کارت octopus احتمالا به عنوان بزرگترین سیستم پرداخت حمل و نقل در جهان محسوب مي شود که می تواند به راحتي در فروشگاه ها ، رستوران ها و ساير مکان ها نیزمورد استفاده قرار گيرد.

2- سئول

مترو سئول داراي تلويزيون ، سيستم گرمايش صندلي ها براي استفاده در زمستان و خدمات موبايلي است.
تاكيد بر استفاده ازفناوري در مترو سئول به وضوح قابل مشاهده است.

3- سنگاپور

مترو سنگاپور سريع ترين راه براي سياحت كردن در اين شهر است.


4- لندن

مترو لندن اولين راه آهن زيرزميني جهان است كه در سال 1863 افتتاح شد و سالانه حدود يك ميليارد سفر با آن صورت مي پذيرد.


5- پاريس

متروي پاريس با 245 ايستگاه در 14 خط 87 كيلومتر مربع از  اين شهر را در برگرفته است كه روزانه 4.5 ميليون نفر مسافر را جابه جا مي كند. 


همچنين اين سيستم بيش از 1.5 ميليارد مسافر در سال جا به جا مي كند. مترو پاريس به دليل خدمات ريلي در يكي از شلوغ ترين شهرهاي جهان در جايگاه پنجم قرار دارد.

6- مادريد

مادريد با 294 كيلومتر خط ريلي  در جايگاه ششم طولاني‌ترين سيسيتم مترو در دنيا قرار دارد كه علاوه بر آن طول خدمات ريلي حومه شهري آن 386 كيلومتراست.
مترو مادريد در سال 5/1 ميليارد مسافر دارد كه از 21 خط  و 396 ايستگاه جابه جا مي شوند. همچنين 1659  پله برقي در اين سيستم وجود دارد.


7- نيويورك

خطوط قطار اين شهر به صورت دوبل مي باشد كه قطارهاي سريع السير به صورت 24 ساعته و به طور همزمان از يك مسير مي توانند عبور كنند.


8- توكيو

سيستم ريلي توكيو سيستمي افسانه اي ، فوق العاده سريع و فوق العاده به موقع (سر وقت) است.


9- گوانگژو- چين

اولين ايستگاه قطار در سال 1997 و دومين ايستگاه آن در سال 2002 افتتاح شده است و اين مترو به اين دليل جزء بهترين هاي دنياست كه توانسته از سال 1992 تا 2008، 8 خط، 144 ايستگاه، 236 كيلومتر مسير ريلي و 2/1 ميليارد مسافر سالانه و سفر سريع السير 48 دقيقه اي به سمت هنگ كنگ را در كارنامه خود داشته باشد.

 

منبع :

 

http://edition.cnn.com/travel/article/world-best-metro-systems/index.html

 

 

 

 

 

 

آخرين اطلاعات آماري از 9 مترو برتر جهان

 

 

 

 

مترو هنگ كنگ

تاريخ افتتاح

10 آوريل 1910

طول شبكه

174 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

98

تعداد خطوط

11

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

4.4 ميليون

بهره برداري 24 ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

ندارد

 












 

 

 

 

         

داده هاي عددي در سپتامبر 2017 ارائه شده است.

 

 

مترو سئول (كره جنوبي)

تاريخ افتتاح

15 اوت 1974

طول شبكه

331.5 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

302

تعداد خطوط

9

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

7.7 ميليون

بهره برداري 24 ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

ندارد

          داده هاي عددي در تاريخ 4 نوامبر 2013 ارائه شده است.

 

 

 

مترو سنگاپور

تاريخ افتتاح

7 نوامبر 1987

طول شبكه

198.6 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

154

تعداد خطوط

8

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

3.1 ميليون

بهره برداري 24 ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

ندارد

         داده هاي عددي در تاريخ 12 اكتبر 2016 ارائه شده است.



مترو لندن (انگليس)

تاريخ افتتاح

10 ژانويه 1863

طول شبكه

402 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

270

تعداد خطوط

11

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

5 ميليون

بهره برداري 24ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

دارد

        داده های عددی در تاريخ سپتامبر 2017 ارائه شده است.

 

 

 

مترو پاريس (فرانسه)

تاريخ افتتاح

19 ژوئن 1900

طول شبكه

219.9 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

303

تعداد خطوط

16

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

4.5 ميليون

بهره برداري 24 ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

خط 1 و 14از سال 1998 بدون راهبر هستند.

          داده هاي عددي در تاريخ نوامبر 2015 ارائه شده است.

 

 

مترو مادريد (اسپانيا)

تاريخ افتتاح

17 اكتبر 1919

طول شبكه

293 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

301

تعداد خطوط

13

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

1.74 ميليون

بهره برداري 24 ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

ندارد

          داده هاي عددي در تاريخ 27 فوريه 2014 ارائه شده است.

 



 

مترو نيويورك (آمريكا)

تاريخ افتتاح

27 اكتبر 1904

طول شبكه

394 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

472

تعداد خطوط

24

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

8.9 ميليون

بهره برداري 24 ساعته

هر شب 20خط مترو

قطارهاي بدون راهبر

ندارد

         داده هاي عددي در تاريخ 12 اكتبر 2015  ارائه شده است.



مترو توكيو (ژاپن)

تاريخ افتتاح

30 دسامبر 1927

طول شبكه

304.1 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

285

تعداد خطوط

13

ميانگين فاصله ايستگاه ها

984 متر

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

8.7 ميليون

بهره برداري 24 ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

ندارد

          داده هاي عددي در تاريخ 18 نوامبر 2017 ارائه شده است.

 



مترو گوانژو (چين)

تاريخ افتتاح

28 ژوئن 1997

طول شبكه

308.7 كيلومتر

تعداد ايستگاه ها

186

تعداد خطوط

10

نوع سيستم

مترو

تعداد مسافر روزانه

7.36 ميليون نفر

بهره برداري 24ساعته

ندارد

قطارهاي بدون راهبر

ندارد

        داده های عددی در تاريخ 3 ژانويه 2017 ارائه شده است.