اخبار

 مقدمه

ارائه خدماتي مقرون به صرفه، پايدار و مناسب را براي تمامي شهروندان از جمله معلولين، سالمندان، كودكان و افرادي كه در حومه شهر يا مناطق روستايي زندگي مي‌كنند تصور كنيد. خودروهاي خودران مي‌توانند اين تصور را در آينده به منصه ظهور برسانند. 


فرصتي جديد براي سيستم حمل‌ و‌نقل عمومي موجود

شهرها نقش حياتي را به‌ عنوان موتورهاي اقتصادي و همچنين مكان هاي اتصال، خلاقيت و نوآوري ايفا مي‌كنند. ورود وسايل نقليه خودران نشان از فرصتي منحصر به فرد براي تغيير بنيادي در حمل‌و‌نقل شهري دارد كه مي‌‌تواند شهرها را به مكاني سالم‌تر ، رقابتي‌تر و سبزتر تبديل سازد- اما اين امر تنها در‌صورتي امكان پذير است كه مقامات دولتي و شركت‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي نقش فعالي در اين زمينه ايفا كنند و خودروهاي خودران را با يك شبكه حمل‌و‌نقل عمومي كارآمد ادغام كنند. به كارگيري اين خودروهاي خودران با روبوتاكسي ها (تاكسي‌هاي بدون راننده) و ميني بوس‌ها به ‌صورت مشترك به ‌همراه اجراي طرح‌هاي موثر به اشتراك‌گذاري خودرو (car sharing ) كه منجر به كاهش خودروهاي شخصي مي‌شود، مي‌تواند به‌طور چشمگيري حمل‌و‌نقل عمومي را افزايش دهد. اين مقاله جزييات چالش‌هاي پيش‌رو و همچنين راه‌هاي رو به جلو  براي معرفي خودروهاي خودران در شهرهايمان را تشريح و مطرح مي‌نمايد. در‌واقع‌، آينده‌اي با وسايل نقليه خودران و مرتبط با همديگر بسته به اينكه چگونه آن‌ها تنظيم و به كارگيري مي‌شوند مي‌تواند نتايج مختلفي را در پي داشته باشد. آيا آن‌ها منجر به خودروهاي بيشتر در جاده‌ها، گسترش شهرها و ازدحام بيشتر مي‌شود‌؟ يا آن‌ها به ‌ايجاد شهرهاي پايدار و قابل سكونت‌، بازيافت فضاهاي شهري،‌ وسايل نقليه كمتر در جاده‌ها و كيفيت بالاتر زندگي كمك مي‌كنند‌؟ 

ارائه خدماتي مقرون به صرفه، پايدار و مناسب را براي تمامي شهروندان شامل معلولين، سالمندان، كودكان و افرادي كه در حومه شهر يا مناطق روستايي زندگي مي‌كنند تصور كنيد. چنين راهكارهاي حمل‌و‌نقلي را تصور كنيد كه در واقع روشي براي كربن زدايي، قابليت شهرها براي بازيابي فضاهاي شهري با ارزش و اختصاص آن‌ها به فضاهاي سبز، فعاليت‌هاي اقتصادي‌،‌ خانه‌سازي مقرون‌به‌صرفه و ارائه خدمات حمل‌و‌نقل انعطاف پذير و مبتني‌بر امنيت و مقرون‌به‌صرفه نيز مي باشند. وسايل نقليه خودران  مي‌توانند به ساختن آن آتيه كمك كنند. 



ترافيك كمتر، 80%‌ خودروي كمتر

مطالعات اخير انجام شده توسط MIT (نيويورك)، ITF (ليسبون) و vdv (اشتوتگارت)  نشان داده‌اند كه امكان رسيدن شهروندان به مقاصد مورد نظرشان با حداقل80 %‌ خودرو كمتر نيز وجود دارد. حذف چهار خودرو از پنج خودرو تاثير مثبت قابل توجهي براي شهرها خواهد داشت و نه تنها بر‌روي محيط، راندمان ترافيك و پاركينگ تاثير مي‌گذارد بلكه بسياري از فضا هاي شهري را نيز آزاد مي نمايد. در بسياري از شهرها پاركينگ‌ها فضاي زيادي را در خيابان‌ها اشغال مي‌كنند كه اين فضاها مي‌تواند براي امور ديگر مورد استفاده قرار گيرند. خودروهاي كمتر علاوه ‌بر اين‌كه آلودگي صوتي و اثرات منفي زيست‌محيطي كمتري ايجاد مي كنند‌، هزينه ساخت ‌و‌نگهداري جاده‌ها را نيز پايين مي‌آورند.
الگوهاي رانندگي وسايل نقليه مي‌تواند به‌صورت الگوريتم‌هاي بهينه شده باشد اما مهم‌تر از آن، خودروهاي بدون راننده امنيت بيشتري را براي جاده‌ها فراهم مي‌كنند. به‌عنوان مثال 102 ميليون نفر سالانه  در حوادث خودرويي جان خود را از دست مي دهند كه 90% تصادفات به خاطر اشتباهات انساني رخ مي‌دهد.
اما اين تنها زماني رخ مي دهد كه خودروهاي خودران در اندازه هاي مختلف به منظور تقويت ظرفيت بهره وري شبكه حمل نقل عمومي و حمايت از سياست هاي پياده‌روي و دوچرخه‌سواري معرفي مي شوند.


در ‌واقع مطالعات فوق به وضوح بيانگر اين موضوع است كه اين نتايج تنها زماني به‌دست مي‌آيند كه خودروهاي خودران به ‌اشتراك گذاشته شوند و سيستم حمل‌و‌نقل عمومي كارآمد را تكميل كنند. حمل‌و‌نقل عمومي تنها راهكاري است كه توانايي پوشش دادن سهم عمده سفرها با حداقل فضاي اشغال شده در محيط‌هاي متراكم شهري و هم چنين سفر به شيوه‌اي كارآمد از نظر زماني براي افراد را قادر مي‌سازد. 


برنامه‌هاي كاربردي وسايل نقليه خودران (AV)  به عنوان بخشي از يك سيستم حمل‌و‌نقل عمومي متنوع

 

عوامل تعيين كننده كه چشم‌انداز بالا را تحقق خواهد بخشيد، استفاده مشترك از خودروهاي خودران و بدون راننده در ناوگان حمل‌ونقل است. اگر بهره‌برداري كاملاً خودكار انجام نشود، خودروهاي خودران قادر ‌به ايجاد مد (mode) جديد حمل‌و‌نقل نخواهند بود و در‌نتيجه نمي‌توانند حمل‌و‌نقل عمومي موجود را ارتقاء بخشند. بنابراين شهرها و كشورها به منظور آماده سازي جهت اخذ مجوز بهره‌برداري از سيستم‌هاي بدون راهبر مي بايست از هم اكنون به ‌طور فعال به معرفي خودروهاي خودران بپردازند. 
تلاش يكپارچه تمامي مقامات ذيربط (حمل‌و‌نقل‌، ‌ايمني جاده‌ها‌،‌ برنامه‌ريزي شهري،‌ كنترل ترافيك و ...) مي‌بايست مدنظر قرار گيرد. در‌غير اين‌صورت ما فرصت را براي تغييرات اساسي در حمل‌و‌نقل شهري از دست خواهيم داد و به اين سناريو كه در آن وسايل نقليه خودران باعث افزايش خودروهاي شخصي و تمام اثرات جانبي منفي آن پايان مي‌دهيم. 
سال 2016 بسياري از خودروهاي خودران در ابعاد مختلف مورد آزمايش قرار گرفته و اوضاع به سرعت پيش رفت - با توجه به سنجش‌هاي گوناگون -  پيش‌بيني مي‌شود كه خودروهاي خودران تا سال 2020 شروع به ‌كار نمايند.


حمل و نقل عمومی سریعترین مسیر توسعه را برای استفاده كامل وسايل نقليه خودران فراهم می‌کند، زیرا می تواند بهره برداري را از یک منطقه محدود شروع نمايد.

از ماه ژوئن 2016 شركت Postauto- Carposta جهت حمل مسافران از دو شاتل بدون راننده خودران الكتريكي در مركز شهر سيون در مسيري  1.5 كيلومتري ، استفاده مي‌كنند.  شركت Postauto- Carposta در‌نظر دارد تا با يكپارچه‌سازي شاتل‌هاي خودران در مناطق عابر پياده و همچنين ارايه خدمات بيشتر در مكان هايي كه تا پيش از اين خدمات حمل‌و‌نقل عمومي در آن‌ها وجود نداشته است، اقبال عمومي را ارزيابي نمايد.
از نگاه Keolis (بخش خصوصي حمل‌و‌نقل فرانسه) وسايل نقليه خودران نوآوري نوظهوري هستند كه شهر را تغيير خواهد داد. در شهر ليون يك شاتل خودران از سپتامبر 2016 راه اندازي شده است كه با حركت در كرانه رودخانه سائون(Saone) خدماتي نظير دسترسي آسان به مراكز تجاري، غذاخوري‌ها ، محل‌هاي سرگرمي و اماكن خريد ارايه مي دهد.
  
گرچه مشخص است كه وسايل نقليه خودران در حال اجرايي شدن هستند، اما هنوز نمي‌دانيم كه چطور اجرا خواهند شد اين موضوع تا حد زيادي بستگي به نحوه مديريت آن‌ها خواهد داشت. تحليل استراتژي SWOT  نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها، تهديدهاي AV ها كه براي آينده شهرهاي ما دارند را نشان مي دهد: 


نقاط قوت :

ارايه بيشتر خدمات حمل‌و‌نقل عمومي كارآمد ( با تعدد بالاي اعزام يا براساس تقاضا) با ساعات بهره‌برداري طولاني‌تر و با حداقل هزينه
در برگيرنده اقشار مختلف اجتماعي: گزينه‌هاي بيشتر حمل‌و‌نقل براي همه اقشار ( افراد مسن، جوامع محروم، كودكان، مناطق كم جمعيت)
راهكارهايي براي كاهش اتلاف وقت، و حمل و نقل راحت
فرصتي براي كربن زدايي: معرفي حمل‌و‌نقل الكتريكي
فرصتي براي ايجاد چارچوب مجدد در خصوص چگونگي استفاده مردم از حمل‌و‌نقل عمومي و نحوه نگرش آنها به اين سيستم
AV ها به عنوان خودروهايي كه به اشتراك‌گذاشته مي‌شوند باعث كاهش بار ترافيكي و كمبود پاركينگ مي‌شوند.


نقاط ضعف:

توانايي بخش دولتي براي سرمايه‌گذاري در تكنولوژي‌هاي جديد، پايين بودن سرعت نوآوري و نداشتن نيروي كار ماهر
خدمات مستقيم با وسايل نقليه كوچك‌تر مي‌تواند موجب تضعيف خدمات حمل‌و‌نقل عمومي اصلي، پياده‌روي و دوچرخه‌سواري گردد. 
تغيير قابل توجه تنها از طريق گسترش بيشتر وسايل نقليه 
تجهيزات ويژه خودرو و توسعه مورد نياز براي خدمات حمل‌و‌نقل اشتراكي (درهاي پهن، انبار وسايل، ارتباطات به‌عنوان مثال از وسيله نقليه به مسافر و از مسافر به مركز كنترل ) 
بيشتر مالكان خودرو از خودروهاي اشتراكي استفاده نمي‌كنند و به‌طور طبيعي اين روش استفاده از خودرو را نمي‌‌پذيرند.
سرعت پايين، ظرفيت کم و رفتار رانندگی بسيار "محتاطانه"


فرصت‌ها:

فرصتي براي حمل‌و‌نقل عمومي براي تبديل شدن به يك خدمات دهنده حمل و نقل واقعي و يكپارچه كننده ديجيتال داده‌ها CRM ( نرم افزار مديريت ارتباط با مشتريان ) و كنترل ترافيك 
برنامه‌ريزی پيشرفته براي زيرساخت حمل‌ونقل
فرصتي براي مدل تجاري جديد براي حمل‌و‌نقل شهري، به‌عنوان مثال قيمت‌گذاری بر حسب زمان به‌جای نرخ ثابت
افزايش شغل با گرايش كاربردي مشتری مداري (كمك راننده به‌جای اتوبوس بدون راننده؟)
فرصتي براي اجراي حمل و نقل به عنوان بسترهاي خدمات رساني
AV  ها به‌عنوان خودرو‌هاي مشاركتي باعث  افزايش تعداد سفرهاي شراكتي مي گردد.
دستيابي مجدد فضای شهری به واسطه كاهش نياز به پاركينگ و استفاده مشترك از AV  ها.


تهديدها:

محدوديت در تکنولوژی يا عدم پذيرش عمومی مي‌تواند مانع بهره‌برداري پيش بيني شده در آينده  باشد.
افزايش حجم ترافيك به واسطه خودرو‌هاي AV خالي
جايگزيني خودرو‌هاي شخصي با AV هاي شخصي، دارندگان خودروي شخصي و شهر را به‌سمت ازدحام جمعيت هدايت مي‌كند.
كاهش تعداد مشاغلي چون تاكسيراني
AV ها به ‌عنوان روبوتاكسي‌ها فرصتي تجاري براي شركت‌هاي خصوصي ( اوبر، گوگل، آمازون، خودروسازها ) مي باشد. كه اين امر مي تواند منجر به خصوصي سازي خدمات حمل و نقل شهري با نفوذ كمتر دستگاه هاي دولتي گردد.
نامشخص بودن هزينه‌هاي چرخه حيات، تامين‌كنندگان، بازارهاي انحصاري و يا بازارهاي رقابتي و غيره.
اکنون زمان شروع آماده‌سازی چارچوب قانونی صحیح برای AV ها است با اين اطمينان كه آن‌ها اهداف خط‌مشی شهرها را برآورده خواهند ساخت. با قوانین جاری ترافیک، AV ها به ‌عنوان خودروهای شخصی راحتی دیده می‌شوند که می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های پارکینگ، افزایش ترافیک و پراکندگی شهری، به خوبي گردش کنند. حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری سهم بازار را از دست می دهند و در نتیجه چون كارايي چنداني ندارند بنابراين يك گزينه موثر به شمار نمي آيند.


اگر وسايل نقليه خودران به صورت ناوگان يكپارچه با حمل و نقل عمومي به كار گرفته شوند مي توانند به اهداف سياست‌هاي عمومي كمك كنند.
 

وسايل نقليه خود ران

ناوگان وسايل نقليه مشاركتي

خودروهاي شخصي

يكپارچه شدن خودروهاي شخصي با سيستم حمل‌ونقل عمومي

رقابت خودرو‌هاي شخصي با خدمات حمل‌و‌نقل عمومي

خودرو‌هاي شخصي

در مقياس پهناي خيابان

كاهش تعداد خودروهاي بلااستفاده

عدم تاثير روي مالكان خودرو

بهبود دسترسي بالا به حمل‌ونقل عمومي

بهبود دسترسي به حمل و نقل عمومي

عدم استفاده مفيد از خودروهايي كه در طول روز در پاركينگ هستند

بهبود حمل‌و‌نقل عمومي براي افرادي كه خودرو شخصي ندارند

بهبود شرايط جا‌به‌جايي براي افرادي كه خودرو شخصي ندارند

عدم تاثير در هزينه‌ها

كاهش شديد خودروهاي كيلومتر شمار(VMT)(خودروهايي كه براساس كيلومتر حركت مي كنند)

ترافيك بيشتر (افزايش شديد حجم ترافيك براي خودروهاي كيلومترشمار (VMT)

عدم تاثير در جابه‌جايي افرادي كه خودرو شخصي ندارند

هزينه پايين / مسافت كمتر

ناكارآمدي (جايگزيني خودروهاي كوچك با اتوبوس‌ها و قطار)

ايجاد ترافيك بيشتر

پايدار، حمل‌و‌نقل بهتر و مقرون به‌صرفه

حمل‌و‌نقل بهتر، بهره‌وري كمتر

ناپايدار با حجم ترافيك بالاتر



  VMT: Vehicle Miles Traveled


اطمینان از جابه‌جایی ایمن، سبز، در دسترس، مقرون به‌صرفه، عادلانه و فراگیر را برای شهروندان از اصول هر شهر و منطقه است. فناوری‌های جدید باید برای کمک به شهرها براي نيل به این اهداف خط‌مشی استفاده گردند. بنابراین نقش مسئولان علاوه بر نظارت بر برآورده شدن اصول ذكر شده در بالا، ایجاد یک چارچوب قانونی برای اطمینان از فراهم‌آوردن مزیت‌های AV‌ها براي شهرها نيز مي‌باشد. شهرها تنها در‌صورتی قادر به‌ شکل‌دهی بازار حمل‌و‌نقل آینده هستند که هم‌اکنون در این امر مشارکت نمايند. همان‌طور که پیشتر بیان شد، وسایل نقلیه خودران فرصتی برای ارائه بيشتر گزینه‌های حمل‌و‌نقل به افراد و مکان‌هایی مي‌باشد كه تا پيش از اين رفتن به آن‌ها مشکل یا به‌دلیل هزینه‌های عملیاتی بالا غیرممکن بوده است. از آنجا كه در وسايل نقليه خودران، روبوتاکسی‌ها و شاتل‌های درخواستی هزينه‌هاي مربوط به راننده حذف مي شود اين وسايل بسیار مقرون به‌صرفه هستند و می‌توانند مسائل مربوط first-last mile  را برطرف و به‌ عنوان منبع تغذيه براي بدنه حمل‌و‌نقل عمومی عمل كنند و یا حمل و نقل يكپارچه را ارايه نمایند. این روش‌ها، بخشی از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی یکپارچه و کارآمد هستند که شهروندان را قادر به انتخاب بهترین گزینه از طريق يك بستر حمل و نقل چند منظوره‌، مي سازد. بستري كه در آن خدمات حمل و نقل ارايه مي شود . (MaaS) 
آشکار است که هنوز سوالات بسیاری در ارتباط با مسئوليت، بیمه، و فناوری، نیاز به پاسخگويي دارد اما معرفی وسایل نقلیه بدون راننده تاثیر زیادی بر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای حمل‌و‌نقل شهري پایدار در آینده خواهد داشت و این امر مستلزم انجام اقداماتی در زمان کنونی به ‌منظور اطمینان در اتخاذ تصمیمات صحیح است. 


تشویق به استفاده از حمل‌و‌نقل اشتراكي

 

 نقطه شروع، اطمینان از این موضوع است که وسایل نقلیه خودکار، مشترک بوده و افراد آماده اين ايده ًاشتراك گذاري‌‌‍ٌ و جابجايي ميان مدهاي مختلف حمل‌و‌نقل هستند. بنابراین، تمامی اشکال حمل‌و‌نقل اشتراكي، به خصوص خودروها و رانندگی مشترک، باید به طور فعالانه ارتقاء یافته و در زمان فعلي، مورد تشویق قرار گیرند. مشوق‌های مالیاتی برای رانندگی مشترک یا مالکیت مشترک خودروها، نواحي مربوط به وسایل نقلیه مشترک، کمپین‌های ترویجی، مکان‌های اولویت پارک، ارتقای پروژه‌های آزمایشی، شهروندان را برای وسایل نقلیه خودران مشترک در آینده آماده مي سازد. معیارهای محدودیت اشغال یک خودرو شخصي نیز مي بايست مانند معیارهای جلوگیری از وجود خودروهاي خودران شخصی در جاده‌ها در نظرگرفته شوند. 

ایجاد یک گزینه حمل و نقل چند حالته یکپارچه متوازن

نکته دوم، اطمینان از این موضوع است که اين ناوگان AV های مشترک، به‌صورت یک راهكار جابه‌جايي با ظرفیت بالا و به‌عنوان ستون فقرات حمل‌و‌نقل عمومي در مناطق پرجمعیت به منظور پوشش سهم عظیمی از سفرهایي كه پیاده یا با دوچرخه انجام مي‌گيرد، یکپارچه شده است. 
براي تبديل شدن به يك گزينه واقعاً جذاب و يك جايگزين قابل اعتماد براي داشتن خودرو(خودران)، روش‌هاي پایدار مختلف باید هماهنگ، برنامه‌ریزی شده و به‌صورتی یکپارچه ارائه شوند. از منظر فیزیکی (برنامه‌ریزی شبکه هماهنگ، ایستگاه‌ها، برنامه‌ریزی شهری، و بهینه‌سازی الگوریتم ناوگان خودران) و البته از منظر اطلاعات: یک جابه‌جایی كوتاه برای خرید با یک توقف به عنوان يك کمک براي جابه‌جایی شخصی با ارائه اطلاعات سفر، رزرو و خرید بلیت عمل می‌کند. 

ایجاد بسترهاي حمل‌و‌نقل چندمنظوره که حمل‌و‌نقل را به‌صورت یک خدمت ارائه می‌کند راهي برای اتصال خدمات شهری در زمان حال و آینده است. 
مسئولان حمل‌و‌نقل عمومی و بهره برداران، متخصصان سازماندهي راهكارهاي حمل‌و‌نقل شهری هستند؛ این امر به آن‌ها امکان انجام اين انتقال و رهبری حمل‌و‌نقل در آينده را می‌دهد. به‌علاوه، حمل‌و‌نقل عمومی، هم‌اکنون مكانيزه سازي خدمات حمل‌و‌نقل را به مدد خودكارسازي خطوط مترو، تجربه نموده است. در واقع در سال 2016، 803 کیلومتر مترو خودكار، در 37 شهر در سراسر جهان راه‌اندازی شد. این روند تا سال 2025 به رشد خود ادامه مي دهد به ‌طوری‌که انتظار مي‌رود خطوط مترو خودكار تا آن زمان در مجموع 2300 کیلومتر را در سراسر جهان تشکیل دهد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ناوگان وسايل نقليه خودران اشتراكي، گزینه‌های عالی برای حمل‌و‌نقل نقطه به نقطه هستند و يا به عنوان منبع تغذيه عمل مي‌كنند اما  اين موارد نیز به‌نوبه خود، عمدتاً به‌دلیل نبود ظرفیت مناسب براي استفاده از آنها در فضاهای شهری پرازدحام، جایگزینی برای حمل‌و‌نقل عمومی به شمار نمي‌آيند. 
در بسياري از شهرها، شركت‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي، در‌حال ارائه حمل‌و‌نقل چندمنظوره به شهروندان هستندكه اين كار را از طريق مشاركت با به اشتراك‌گذاري تامين‌كنندگان حمل‌و‌نقل مانند به اشتراك گذاري خودرو و دوچرخه انجام مي‌دهند و در‌حال آزمايش خدمات جديدي با شاتل‌هاي خودران هستند. همچنين آن‌ها حمل‌ونقل عمومي را به عنوان يك بستر خدمت‌رساني براي عرضه حمل و نقل تركيبي به مشتريان خود ارائه مي نمايند و اين بسترها يكپارچگي AVهاي به اشتراك گذاشته شده را در قالب راهكار جامع حمل‌ونقل در آينده تضمين مي نمايند.  

استراتژي AV يك بهره برداري حمل و نقل عمومي: ترانسدٍو (TRANSDEV)

ترانسدٍو مدعي ارايه خدمات عالي و همچنين عرضه راهكاري نوآورانه در جهت بهبود حمل‌و‌نقل براي مسافران خود است. از‌ اين‌رو وسايل نقليه خودران از زماني كه همگام و همسو با زمان‌بندی، پوشش جغرافیایی، اقتصادي، حمل و نقل پاك و موجب ايجاد فرصت‌هايي براي پيشرفت بيشتر شد، به انتخابي طبيعي تبديل گشت .
به گفته يان لريچ مدير ارشد اجرايي ترانسدٍو: ما متقاعد شديم كه عملكرد خودروهاي خودران بايستي سطح خدمات جاري را گسترش دهند. ما اهدافي والا داريم و تفكراتمان كاربردي است. اين بدين معناست كه ما به ‌سمت مرحله ابتدايي اصلي مي‌رويم كه در آن ما هم‌اكنون همه انرژيمان بر روي سرمایه‌گذاری و تحكيم تخصصمان جهت موفقیت در اولین بهره‌برداري مانند:  "سيواكس" و "ناويا" ،"لادوكس" و "ايزي مايل"  متمركز كرديم. 


 

منبع: pti: no 1- 2017


1396/9/18 14:43:36
printآمار بازديدكنندگان:72