اخبار

1396/11/7 10:42:43

الانور پینفیلد ، رئیس بخش هنری در حمل‌ونقل زیرزمینی لندن (Tfl)، و اونو وان دن مویسنبرگ ، مدیر پروژه متروی نورد/زوئیدلین3 آمستردام در مورد فرازونشیب و چالش‌های ورود هنر و فرهنگ به حوزه حمل‌ونقل عمومی صحبت می‌کنند.   
      

   
 ورپر، ياكولين پونسلت، ايستگاه ادگوار رود  

لابيرينتس، مارك والينگر، ايستگاه مانسيون هوس




نقش شما مستلزم انجام چه کارهایی است؟

 

الانور: وظیفه من تعیین استراتژی برای هنرهای زیرزمینی، ایجاد برنامه هنری منحصر به فرد و معاصری است که در حوزه عمومی که در اختیار ماست کاربرد داشته باشد. براساس این چارچوب گسترده، تیم ما متشکل از خود من و سایر متصدیان و کاردارها هنرمندانی را که به حوزه ما علاقه دارند شناسایی می‌کنند. ما تمام توجه خود را به هنر معاصر لندن و هنر بین المللی معطوف کرده و با هنرمندان در همین راستا گفتگو می‌کنیم، با پروژه‌های کنونی آنها و حوزه‌های اکتشافی آشنا می‌شویم. دررابطه با این افراد خبره و آگاه، ما در قالب کمیسیون تخصصی به یاری آنها شتافته و به آنها کمک می‌کنیم طرح‌های پیشنهادی خود را خلق نمایند.
اونو: من مسئولیت مدیریت فرآیند انتخاب هنرمندان را برعهده دارم و سپس شرایطی را برای آنها فراهم می‌کنم تا خلاقیت خود را شکوفا سازند. در رابطه با هشت اثر هنری هنرمندان هلندی و سایر هنرمندان بنام بین المللی که از هشت ایستگاه در متروی نورد/زویدلین انتخاب شده اند، با یک موسسه تخصصی در حوزه هنرهای عمومی مشارکت می‌کنیم؛ این نهاد متقاضیان را به صورت مقدماتی انتخاب کرده و سپس دیدگاه خود را در مورد ابعاد هنری متروی نورد/زویدلین به صورت مکتوب ارائه می‌دهد. کمیته ویژه ای متشکل از نمایندگانی از موسسات هنری و GVB (اپراتور متروی آمستردام) از این سند برای انتخاب نهایی استفاده می‌کنند. می‌توان گفت  این نهاد و موسسه همراه باهم به‌عنوان کاردار فعالیت می‌کنند. باتوجه به اینکه من عمیقاً تحت تاثیر برنامه زیرزمینی لندن قرار گرفتم، بعد از بازگشایی متروی نورد/زویدلین در سال 2017، تصمیم دارم برنامه مشابهی را در آمستردام اجرا کنم.


در این روند با چه چالش هایی مواجه هستید؟

الانور: بدیهی است فعالیت در این فضای محدود که بخش عمده آن قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است با چالش های متعددی همراه است. باتوجه به اینکه خلق و ایجاد آثار هنری شگفت انگیز مستلزم صرف زمان است و ما درحال‌ حاضر در فرآیند راه‌اندازی آهسته هستیم که این امر نیز مستلزم همکاری و مشارکت طولانی مدت با هنرمندان، پژوهش در مورد ابعاد خاص شبکه‌های زیرزمینی و دستیابی به ایده‌های بهینه در مورد چالش‌های عملی در پیش رو است. روش‌های نوآورانه و خلاقانه برای استفاده بهینه از بودجه محدودی که در اختیار ما قرار دارد، شامل استفاده از زیرساختارهای موجود برای شبکه‌ها، مانند صفحات نمایش دیجیتالی و یا مشارکت و همکاری با ایستگاه‌ها برای ارتقای برنامه جهت مشمولیت آثار هنری موجود در حوزه‌های گسترده و یا بهبود کاربری مشتریان می‌باشد.
اونو: در روند راه‌اندازی، علاوه بر امنیت و بودجه، شرایط و زمینه نیز اهمیت حیاتی دارد: هنرمندان باید محیط پیرامون و عملکرد و وضعیت ایستگاه مورد نظر در آمستردام را مد نظر قرار دهند. اکنون آثار هنری خلق شده و پیمانکار خط نورد/زیودلین را طوری احداث می‌کند که کاملا مطابق با شرایط پیرامون باشد و این موضوع به دلیل محدودیت زمانی ساخت، یک چالش مهم محسوب می‌شود. اما ما مطمئن هستیم که اکثر آنها تا پایان سال 2016 احداث و راه‌اندازی خواهند شد.



در برنامه شما چه هنرمندانی مشارکت دارند و این هنرمندان به چه صورت با هم همکاری می‌کنند؟

اونو: هنرمندان، پیمانکار، کمیته هنری، همکاران و متصدیان مترو، سیاستمداران و شهروندان آمستردام به عنوان مسافران آتی دیدگاه‌ها و علایق متفاوتی دارند: هر یک به زبان خاص خود صحبت می‌کند. وظیفه من‌ تسهیل همکاری بین آنها و توانمندسازی هنرمندان برای خلاقیت در بطن دنیای آشفته و پر هرج‌و‌مرج حمل‌ونقل شهری است.
الانور: ما با همکاران خود در TfL همکاری صمیمانه‌ای داریم و به طور ویژه بر کارمندان عملیاتی ردیف اول و همچنین همکاران خود در گروه‌های استراتژی ایستگاه که به بررسی بهبود وضعیت مشتریان در کل شبکه پرداخته و نقش احتمالی هنر را بررسی می‌کنند اتکا کرده‌ایم. علاوه‌بر TfL، جهت حفظ روابط حسنه با موسسات هنری محلی، موزه‌ها و گروه‌ها و همچنین گروه فرهنگی شهرداری لندن و سایر وزارتخانه‌های لندن رابطه صمیمانه‌ای با گروه‌های جامعه مدنی و سازمان‌های فرهنگی مستقر در سطح شهر داریم.



اثر هنري مرجان لاپر در ايستگاه ويجزلگرچت آمستردام، هلند

بخش مهم و برجسته روز کاری شما چیست؟

اونو: پاسخ به این سوال چندان ساده نیست، اما به نظرم یکی از کارهایی که من واقعا از آن لذت می‌برد فعالیت به‌عنوان واسطه بین تمام افراد فوق الذکر جهت ورود آثار هنری به متروی آمستردام است.
ایلانور: نظر به تاریخ شگفت انگیز سیستم حمل‌و‌نقل زیرزمینی لندن در همکاری و شراکت با بهترین هنرمندان و طراحان در‌طول این تاریخ، من شانس آن را داشتم که در این شغل فعالیت کنم و از اینکه می‌توانم همراه با خیل وسیع هنرمندان این میراث دیرینه را تداوم ببخشم عمیقاً احساس سعادت می‌کنم. افزون براین سرسپردگی و تعهد، ذکاوت و فراست و همچنین شوخ طبعی همکاران شگفت‌انگیز من باعث می‌شود لحظات سخت و مملو از استرس به مراتب قالب تحمل تر باشند!

                                                  


منبع:  pti: no2- 2016



printآمار بازديدكنندگان:36