جابه‌جايي يكپارچه راه‌حل جابه‌جايي شهري
  • جزییات خبر / مقالات, بین المللی / تعداد بازدید: 93
  • 1397/5/2
  • جابه‌جايي يكپارچه راه‌حل جابه‌جايي شهري

  •  

    آينده‌ي حمل‌ونقل عمومي شهري به سيستم جابه‌جايي كه شامل دوچرخه‌ها، اتومبيل‌ها و ساير خدمات جابه‌جايي است، وابسته است. روش زندگي مناسب و قابل اطمينان اين امكان را فراهم آورده است كه شهروندان به آساني از طريق تلفن هوشمند به خدمات حمل‌ونقل يكپارچه دسترسي داشته باشند. خدمات جابه‌جايي يكپارچه، سيستم هوشمندي است كه با نيازهاي مشتريان در محيط‌هاي شهري امروزه بيشتر متناسب است.


آينده‌ي حمل‌ونقل عمومي شهري به سيستم جابه‌جايي كه شامل دوچرخه‌ها، اتومبيل‌ها و ساير خدمات جابه‌جايي است، وابسته است. روش زندگي مناسب و قابل اطمينان اين امكان را فراهم آورده است كه شهروندان به آساني از طريق تلفن هوشمند به خدمات حمل‌ونقل يكپارچه دسترسي داشته باشند. خدمات جابه‌جايي يكپارچه، سيستم هوشمندي است كه با نيازهاي مشتريان در محيط‌هاي شهري امروزه بيشتر متناسب است.

آينده‌ي جابه‌جايي شهري به چه شكل خواهد بود

قرن‌هاست كه شهرها به محل‌هايي پرجمعيت تبديل شده‌اند و شكي نيست كه در آينده نيز باقي مي‌مانند. اما سيستم جابه‌جايي شهري آينده چه تفاوتي با امروز خواهد داشت؟ قرن بيستم ميراث برجاي مانده از زندگي نامنظم شهرنشيني بوده است، زماني كه در آن اتومبيل نقش بسزايي در شهرنشيني و جابه‌جايي شهري داشته و ما آن را پشت سرگذاشته‌ايم. گسترش هميشگي حومه، هرگز بدون انبوه مالكان خودرو امكان پذير نبوده است. خودرو اين امر را ممكن ساخت كه به طور كلي سفرهاي روزانه از 30 كيلومتر به 80 كيلومتر در ساعت تبديل شود. اگرچه در دنياي غرب اين امري كاملا طبيعي به نظر مي‌رسد، اما ممكن است كه راه‌حل موثري در قرن بيست و يكم نباشد. موقعیت آینده از اکنون در حال شکل‌گیری است. کافی‌است به تمایلات امروزی توجه کنید. وب، اینترنت و تلفن همراه بیشترین تاثیر را بر روی جامعه دارند. وب در مورد اتصال داده‌ها در شبكه می‌‌باشد مي‌توان از طريق وب خودرو‌هایی‌ را که با سرعت عبور می‌‌کنند، به صورت اینترنتي مطلع سازید و از طريق تلفن‌هاي هوشمند كه مهمترين آيتمي است كه هميشه همراه آنهاست با آنها به اشتراك بگذاريد. استفاده نكردن از وسايل موتوري در الويت است. جوان‌ها با هوش‌تر از آن هستند كه خودرو بخرند. آنها ترجيح مي‌دهند كه پولشان را صرف تلفن هوشمند و اينترنت پرسرعت كنند. بخشی از این"خیلی اهمیت نمی‌دهم که ماشین داشته باشم" دلیل دیگری است که به موجب آن جوان‌ها در مورد گرفتن گواهینامه‌شان مردد هستند. تصور اینکه در حاشیه شهر بدون ماشین یا حتي بدون گواهینامه رانندگی‌، زندگی‌ کرد دشوار است. اما به‌ جای جابه‌جایی‌ به حومه شهر، خانواده‌های جوان با اقوامشان در خانه‌های مرکز شهر زندگی‌ می‌‌کنند. يكي ديگر از عوامل مهم رنسانس دوچرخه است. در اين زمان حمل‌ونقل عمومي به شكل جديدتري رشد كرد و استفاده از دوچرخه و دوچرخه سواري به سرعت رشد كرد ولي همچنان به نظر مي‌رسد كه مصرف‌كنندگان نسبت به خودروهاي خود احساس بيشتري دارند. در شهر‌های غربی خصوصا در همسایگی با ثروتمندان مردم بجای اتومبیل‌های شیک و مدرن، دوچرخه را می‌‌بینند و آنها اين روش را به عنوان بهترين روش‌ برای جابه‌جايي در شهر انتخاب كرده‌اند. پدر و مادر‌های جوانی‌ که از زندگی‌ در داخل شهر سود می‌‌برند، بچه‌هایشان را با دوچرخه به شیرخوارگاه می‌‌برند. اما کمترین حقیقت جابجایی‌، تغییر نیاز برای جابجایی‌ فیزیکی‌ است زیرا این امر دیدگاه به محیط، مسافت و دسترسی‌ را تغییر داده است. البته ویدئو کنفرانس، تلفن کنفرانس و سمینار‌های اینترنتی همگی بر روی تجارت مرتبط با جابجایی‌ تاثیر دارند. خرید از حضوری به اینترنتی تغییر پیدا کرده است که پذیرش این امر هنوز دشوار است.به دنبال همین موضوع، تصویر کلی‌ از آینده‌ی جابجایی‌ شهری بیشتر بر اساس سفر‌های کمتر در مسافت‌های کوتاه‌تر و بدون سوخت فسیلی و کاهش اثر بر محیط زیست است. این امر می‌‌تواند از طریق نزدیکی‌ حمل‌ونقل عمومی‌ و جابجایی‌ محلی، پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه محقق گردد. جابجایی‌ چند منظوره و انتخاب وسایل حمل‌ونقل مناسب برای هر سفر جایگزین استفاده انحصاری از خودرو خواهد شد.

چه خدمات جديدي در حال پيدايش است؟

نه تنها تراکم خدمات حمل‌ونقل عمومی‌ بلکه خدمات حمل‌‌ونقل عمومی‌ فردي نيز در حال پيدايش است. حمل‌ونقل شخصی‌ مزایای غالب‌تری بر حمل‌ونقل عمومی‌ متراکم دارد، در حمل‌ونقل عمومی‌ شخصی‌ مسافران در جایگاه راننده هستند. به جای راننده اتوبوس یا مترو تصمیم می‌‌گیرند که کجا و چه مسیری را بروند. حمل‌ونقل الكترونيكي نیز جایگاه مناسبی در محیط شهری دارد و به زودی کلیه اقدامات حمل‌‌ونقل عمومی‌ شخصی‌ جدید، حمل‌ونقل الکترونیکی‌ یکپارچه نامیده مي‌شود. خودروهاي شخصی‌ به خودروهای عمومی‌ الکترونیکی‌ تبدیل می‌‌شوند. هرچند سیستم جابجایی‌ الکتریکی‌ در ابتدای راه می‌‌باشد، اما اگر نگاه دقیق‌تری به مشارکت دوچرخه‌سواری داشته باشیم که حدودا از سال ۲۰۰۴ شروع شده است، نشان می‌‌دهد که بیش از ۵۰۰ شهر در ۵۰ کشور دارای مشارکت دوچرخه سواری عمومی‌ می‌باشند و تنها در پایتخت‌‌های اروپایی این ایده رشد نکرده است. بیشترین آمار مشارکت دوچرخه سواری در چین با ۳۷۰۰۰۰ دوچرخه وجود دارد. با وجود حمایت‌هایی‌ که دولت از حمل‌ونقل عمومی‌ کرده و می‌کند، دیگر رانندگی‌ با خودروی شخصی‌ مزایایی ندارد. خودروهای عمومي امروزه به سال ۱۹۸۷ و بیشتر به اقدامات محلی باز می‌‌گردد. اما در ۵ سال گذشته اکثر سازندگان خودرو به این موضوع رسیده‌اند كه از هر خودرو  بین ۲۰ تا ۱۰۰ نفر  استفاده کنند. بنابراین تمام آنها فضای موثر و کافی‌ برای محیط شهری را دارا می‌‌باشند.

جابجایی‌ یکپارچه: راهكار پایدار شهری

با توجه به وجود آمدن خدمات نوین حمل‌ونقل عمومی‌ شخصی‌، از اهمیت حمل‌ونقل عمومی‌ کاسته نشده است. قطار، مترو و اتوبوس هنوز هسته‌ی اصلي جابجایی‌ شهری هستند. بهره‌برداران حمل‌ونقل عمومی‌ بایستی به شهروندان این امکان را بدهند تا مناسب‌ترین وسیله جابجایی‌ را انتخاب کنند و ترکیبی‌ از چندین وسیله‌ی حمل‌ونقل عمومی‌ را در یک سفر استفاده نمایند. هدف اصلي اين راهكار جابه‌جايي به صورت تركيبي مي‌باشد. حمل‌ونقل عمومي متعارف در واقع به معناي گسترش خدمات فردي در حمل‌ونقل عمومي است، كه به مسافر اين حق را مي‌دهد تا در جايگاه راننده تصميم گيرد و يكي از انواع وسايل حمل‌ونقل را براي جابه‌جايي خود انتخاب كند. روشي که در قرن بیستم به وفور ديده مي‌شود. سيستم حمل‌ونقل عمومي اوشترا، جابه‌جايي را به سمت سرويسي يكپارچه هدايت مي‌كند. ارائه دهنده‌هاي خدمات جابه‌جايي چند منظوره قصد دارند مشكلات جابه‌جايي را براي مسافر به طور كامل حل كنند و آنرا به سمت محيطي تجاري توسعه دهند كه برتر از حمل‌ونقل عمومي قديمي مانند اتوبوس، تراموا و مترو مي‌باشد. در هانوفر شركت اوشترا با يك پارچه كردن خدمات جابه‌جايي پايدار شهري نقش اصلي را ايفا مي‌كند و در واقع اين نوع جابه جايي را "سيستم يكپارچه" معرفي مي‌كند. اوشترا  هانوفر اپليكيشن موبايل را راه‌اندازي كرده است كه گزينه‌اي انعطاف پذير و جذاب در مقابل تاكسي‌هاي شخصي است. مسافران براي انتخاب مسير درست، به جاي صرف هزينه و وقت و يا امتحان كردن انواع شركت‌ها، مي‌توانند در هر زمان دسترسي كامل به منوي جابه‌جايي داشته باشند و سرويس مستقيم خود را با يك بار استفاده آنلاين از كارت موبايل هانوفر انتخاب كنند. اين كارت انواع حمل‌ونقل عمومي مانند دوچرخه، خودروهاي عمومي، تاكسي، حمل‌ونقل ريلي را پوشش مي‌دهد. هانوفر موبايل در واقع يك سيستم جابه‌جايي كامل محسوب مي‌شود.

از ديدگاه استراتژيك اين يك جابه‌جايي هوشمندانه براي حمل‌ونقل عمومي و ابزاري قدرتمند براي بالا بردن تعداد مسافران، وفادار ماندن مسافر به اين نوع سيستم و بالا بردن كيفيت محصول و توسعه حمل‌ونقل عمومي است. اوشترا با مشاهده موفقيت هانوفر موبايل، با مشاركت شركت فولكس واگن و شركت فناوري اطلاعات كانتامن، اقدام به راه‌اندازي پروژه ديگري به نام جابه‌جايي پلت فرم كرده است تا پروژه هانوفر موبايل را در سطح وسيع‌تري دوباره راه‌اندازي كند.

انجمن حمل و نقل  STM: نگرشي پايدار به جابه‌جايي منعطف شهري

هدف انجمن حمل‌ونقل مونترال (STM)  توسعه و راه‌اندازي سيستم حمل‌ونقل عمومي يكپارچه است كه حمل‌ونقلي ايمن، سريع، قابل دسترس و راحت را فراهم كند. اما (STM) معتقد است مي‌تواند فراتر رفته و از طريق مشاركت با ديگر شركت‌ها و با حفظ محيط زيست انواع حمل‌ونقل عمومي فعال را توسعه داده و بهبود بخشد. در واقع هدف اين انجمن يكپارچه كردن انواع حمل‌ونقل مانند دوچرخه، اتوبوس، مترو، خودروهاي اشتراكي و تاكسي مي‌باشد. در اصل مشاركت بين حمل‌ونقل عمومي و خودروهاي اشتراكي راهي جذاب در رقابت با خودروهاي شخصي است.
STM يك مشاركت تجاري به نام  DUO auto+ bus  با شركت Communauto امضاء كرده كه اين دو روش حمل‌ونقل را شامل مي‌شود. اما تنها اين نيست، سرويس مشاركت گذاري دوچرخه مونترال نيز مي‌تواند به اين قرارداد اضافه شود. به‌علاوه سرويسي كه از طريق شركت‌هاي تاكسي‌راني مونترال ارائه مي‌شود، بخشي از حمل‌ونقل مشاركتي است كه مي‌تواند جايگزيني در مقابل خودروهاي شخصي شود. تنها اين دليل كافيست كه تاكسي را بخشي از سيستم حمل‌ونقل عمومي قرار دهد.  STMبا  كمك صنعت تاكسي‌راني مي‌تواند، سرويس مشاركت گذاري تاكسي و اتوبوس را ارائه دهد. اين سرويس مي‌تواند در ده منطقه كه تراكم جمعيت پائيني دارند و اتوبوس‌راني مقرون به صرفه نيست، اجرا شود.

منبع: نشريه رسمي اتحاديه uitp