مترو ميزبان مسافران دوچرخه سوار
  • جزییات خبر / بین المللی / تعداد بازدید: 98
  • 1397/8/1
  • مترو ميزبان مسافران دوچرخه سوار

  • امروزه گسترش حمل ونقل پاك یکی از مهمترین دغدغه هاي مدیریت شهري است، به طوري که کارشناسان و متخصصان 


مقدمه

امروزه گسترش حمل ونقل پاك یکی از مهمترین دغدغه هاي مدیریت شهري است، به طوري که کارشناسان و متخصصان حوزه ي ترافیک می کوشند با ارائه ي طرحهاي نو و خلاقانه، شهروندان را براي استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی تشویق کنند. یکی از این طرحها که طی سالهاي اخیر در شهرهاي مختلف جهان به اجرا درآمده، تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله ي حمل ونقل عمومی است. در این طرح به شهروندان اجازه داده میشود تا با دوچرخه هاي شخصی و یا دوچرخه هاي عمومی که در نقاط مختلف شهروجود دارد، وارد واگنهاي مترو شده و از این طریق به راحتی از نقطه اي به نقطه ي دیگر شهر سفر کنند، بدون آن که از خودرو و یا اتوبوس هایی با سوختهاي فسیلی استفاده شود. هم اکنون بسیاري از شهرهاي جهان با اجراي این طرح ضمن کاهش هزینه هاي سفر درون شهري و همچنین کاهش آلودگی هاي زیست محیطی، به افزایش نشاط و سلامت عمومی شهروندان کمک قابل توجهی کرده اند. متروي شهر تهران نیز در کنار دیگر شهرهاي بزرگ جهان به تازگی طرح ورود دوچرخه به مترو را آغاز نموده که در ادامه ضمن معرفی شهرهایی که از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل ونقل عمومی استفاده میکنند، به اجراي این طرح در مترو تهران نیز اشاره میکنیم.

 

آدلايد (استراليا) 

يكي از شهرهايي كه استفاده از دوچرخه را در سيستم حمل‌و‌نقل عمومي مترو مجاز اعلام كرده، شهر آدلايد، واقع در استراليا است.  در اين شهر مردم فقط در ساعات و روزهاي مشخصي مي‌توانند دوچرخه‌هاي خود را وارد واگن‌هاي مترو كنند. اين برنامه بدين‌گونه است كه مردم فقط در روزهاي دوشنبه تا جمعه قبل از ساعت 9 صبح و بعد از ساعت 3 بعدازظهر مجاز به آوردن دوچرخه به درون قطار هستند. در ساعات شلوغ، براي اين سرويس محدوديت وجود دارد و مسافران مجاز به آوردن دوچرخه نيستند. افرادي كه مي‌خواهند در زمان‌هاي مذكور دوچرخه‌ي خود را به داخل قطار ببرند بايد براي دوچرخه‌ي خود از كارت اعتباري مخصوص دوچرخه استفاده كنند. البته در روزهاي شنبه و يكشنبه و ديگر روزهاي تعطيل ملي اين سرويس بصورت رايگان ارائه مي‌شود. لازم به ذكر است كه در اين شهر مردم فقط در مترو مي‌توانند دوچرخه خود را در ايام و ساعات خاص وارد كنند، و در ديگر سيستم‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي مانند اتوبوس مجاز به آوردن دوچرخه نيستند.
در بيشتر مكان‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي آدلاید براي استفاده از دوچرخه‌ها، كابين‌هايي امن جانمايي شده است. مسافر براي استفاده از دوچرخه مي‌تواند با كارت اعتباري مخصوص دوچرخه، كابين را باز كند و دوچرخه را بيرون بياورد.(1)


حمل دوچرخه به داخل متروي آدلايد

تايپه (تايوان)

متروي شهر تایپه  نيز به مسافران اجازه مي‌دهد تا با دوچرخه‌هاي خود سوار قطار شوند. شركت حمل‌و‌نقل تندروي تايپه به صورت آزمايشي طرحي را به اجرا در آورده است كه مطابق اين طرح، مسافران مي‌توانند دوچرخه‌ي خود را در تمامي روزهاي هفته از ساعت 10 صبح لغايت 4 بعدازظهر به داخل قطار بياورند. همچنين مسافران مي‌توانند از 6 صبح لغايت آخرين سرويس روزهاي شنبه و يكشنبه و نيز ايام تعطيل ملي از اين طرح استفاده كنند. لازم به توضيح است اين طرح از 4 آوريل 2018  به اجرا در آمده است. 
باتوجه به قوانين شهر تايپه، مسافراني كه مي‌خواهند دوچرخه‌ي خود را به داخل مترو بياورند مي‌بايست يك بليت تك سفره براي دوچرخه‌هاي خود تهيه كنند. هزينه‌ي بليت80 دلار است و هر بليت مختص يك شخص با يك دوچرخه مي‌باشد. همچنين اين مسافران موظف‌اند از آسانسور استفاده كنند و نيز واگن‌هاي ابتدايي و انتهايي هر قطار براي اين افراد در نظر گرفته شده است. در اين طرح دوچرخه‌هاي تاشو كه به طور كامل بسته مي‌شوند و همانند يك چمدان تا مي‌شوند و حجمي را اشغال نمي‌كنند نيازي به بليت مضاعف ندارند و مسافر مي‌تواند آن را بصورت رايگان وارد مترو كند.(2)


دبي(امارات)

شهر دبي همزمان با راه‌اندازي خطوط مترو و اتوبوس، توسعه حمل‌و‌نقل پاک را كه شامل خطوط دوچرخه، پارکینگ دوچرخه و دوچرخه اشتراکي مي‌شود، در دستور کار خود قرار داد.



                                                                                               پاركينگ مخصوص دوچرخه در ورودي متروي دبي


مقامات شهری دبی در سال 2012 دستور ساخت 3000 پارکینگ دوچرخه را در اطراف فضاهای منتهی به متروهای این شهر صادر کردند. فضاهای پارکینگ دوچرخه در شهر دبی به طریقی طراحی شده‌اند که به راحتی قابل استفاده باشند. مقامات، این تصمیم را یک گام رو به جلو در ارتقاء سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی می‌دانند. این پروژه در مراحل مختلفی اجرا شد. در مرحله‌ي اول حدود 212 پارکینگ دوچرخه در نزدیکی 8 ایستگاه Red Line  تعبيه شد. RTA سپس 1200 فضای پارکینگ دوچرخه  در کنار‌Red Line ها ایجاد كرد و در مرحله‌ي سوم حدود 1100 فضای پارکینگ دوچرخه در کنارGreen Line  احداث گردید. مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک RTA اعلام کرد تمام ایستگاه‌های متروی دوبی با مسیر‌های دوچرخه‌سواری ادغام خواهند شد. RTA  در یک برنامه‌ریزی 8 ساله، تا سال 2020 حدود 900 کیلومتر مسیر مخصوص دوچرخه سواري را پیش‌بینی کرده است.


مونترال( كانادا)

شهر مونترال جزء اولين كشورهايي است كه استفاده از دوچرخه را در مترو مجاز اعلام كرد و براي آن قوانيني تدوين نمود كه به شرح زير مي‌باشد.(3)
• ممنوعيت استفاده براي افراد زير 14 سال 
• استفاده در روزهاي دوشنبه تا جمعه از ساعت 10 تا 15 و بعد از ساعت 19
• ممنوعيت استفاده از دوچرخه در روزهاي شنبه و يكشنبه و تعطيلات رسمي و مناسبت‌هاي ملي 
• اجازه ورود دوچرخه فقط به واگن ابتدايي 
• ظرفيت محدود واگن( هر واگن 6 دوچرخه) 
• تقدم ورود و خروج مسافران بدون دوچرخه
• عدم تكيه دادن دوچرخه‌ به بدنه و صندلي‌هاي قطار


ورود دوچرخه به ايستگاه متروي مونترال

آمستردام ( هلند)

در آمستردام مسافران مي‌توانند در ساعاتي كه تردد كمتر است با دوچرخه‌هايشان سوار مترو شوند. ساعات پرتردد كه استفاده از دوچرخه در مترو در آن ساعات ممنوع است ساعت  7 تا 9 و 16 تا 18:30 روزهاي دوشنبه تا جمعه مي‌باشد. در مترو، فضاهايي جهت پارك دوچرخه نيز درنظر گرفته شده است. همچنين طبق قوانين متروي آمستردام، كساني كه مجوز ورود دوچرخه را تهيه كرده‌اند، ديگر نيازي به خريد بليت براي ورود دوچرخه به مترو را ندارند.(4)



                                                                             واگن مخصوص حمل دوچرخه- آمستردام

واشنگتن( آمريكا)

در شهر واشنگتن آوردن دوچرخه به واگن‌هاي مترو در تمامي روزهاي هفته (به جز ساعات 7 الي 10 صبح و 4 تا 7 بعدازظهر) و فقط در دو واگن ابتدا و انتهاي قطارمجاز است. همچنين در روزهاي تعطيل آوردن دوچرخه به داخل مترو در تمامي ساعات آزاد مي‌باشد.
متروي واشنگتن براي راحتي ديگر مسافران به جز قوانين فوق، قوانين ديگري نيز در خصوص آوردن دوچرخه به داخل مترو تعيين كرده است. به عنوان مثال دوچرخه‌هايي كه وارد مترو مي‌شوند بايد حداكثر 80 سانت طول و 48 سانت ارتفاع داشته باشند و هرگز نبايد براي حمله دوچرخه از پله‌هاي برقي داخل ايستگاه‌ها استفاده شود و فقط بايد از آسانسورهايي استفاده كرد كه به اين منظور تعبيه شده‌اند. در متروي واشنگتن افراد زير 16 سال به تنهايي حق آوردن دوچرخه به داخل مترو را ندارند و تنها به همراه والدين خود مجاز به انجام اين كار مي‌باشند.(5)


كپنهاگ (دانمارك)

متروي كپنهاگ براي دوچرخه ‌سواراني كه مي‌خواهند از اين وسيله‌ي نقليه استفاده كنند قوانين مشخصي را وضع نموده است. در ابتدا دوچرخه‌سواران بايد مانند ساير مسافران از طريق دستگاه‌هاي فروش بليت و يا از طريق برنامه هوشمند Mobilbilletter بليت خود را خريداري نمايند. دوچرخه‌سواران از طريق پله‌ها و يا آسانسورهاي مخصوص دوچرخه به راحتي وارد مترو مي‌شوند.



                                                                                                    مسير ورود دوچرخه به داخل ايستگاه كپنهاگ


آن‌ها مي‌توانند در ايستگاه‌هايي كه مشخص شده است به مدت دو ساعت و 45 دقيقه حضور داشته باشند اما در ساعات شلوغ ( 7 تا 9 و بين 15:30 تا 17:30) به هيچ عنوان مجاز نمي‌باشند براي حمل دوچرخه از مترو استفاده نمايند. اگر مسافري در ساعات شلوغ با دوچرخه وارد مترو شود ماموران او را به اندازه‌ي پرداخت هزينه‌ي يك بليت جريمه و از قطار بيرون مي‌كنند.(6)
در بعضي از قطارها واگن‌هاي مخصوص دوچرخه طراحي شده است. اين واگن‌ها با آرم مخصوص مشخص شده‌اند، از اين‌رو دوچرخه‌سواران مي‌توانند به راحتي دوچرخه‌هاي خود را وارد قطار كنند و ديگر دغدغه‌ي اشغال فضا را ندارند. اما در صورتي‌كه دوچرخه‌سواري وارد واگن‌هاي عادي ‌شود بايد دوچرخه خود را كنار خود قرار دهد. امكانات پاركينگ دوچرخه نيز در تمام ايستگاه‌ها براي مسافراني كه نمي‌خواهند دوچرخه خود را حمل كنند قابل دسترسي است.(7)


                                                   

 واگن مخصوص حمل دوچرخه در كپنهاگ                       


پراگ(جمهوري چك)

حمل دوچرخه در سيستم حمل‌ونقل يكپارچه‌ي پراگ، چيزي پيچيده نيست بلكه برعكس، در سال‌هاي اخير فرصت‌هاي سفر با دوچرخه به طور قابل توجهي گسترش يافته است و در حال حاضر دوچرخه‌سواران به تمام انواع حمل‌ونقل عمومي به استثناي اتوبوس دسترسي دارند و بايد براي استفاده از آن‌ قوانين خاصي را رعايت نمايند. 

 

                                                                                                                        ورود دوچرخه به واگن متروي پراگ

 

واگن‌هاي ابتدا و انتهاي قطار مخصوص دوچرخه‌سواران مي‌باشد، اين واگن‌ها با آرم‌هاي مشخص كه بر روي درب‌هاي قطار زده شده‌ است متمايز شده‌اند. در صورتي‌كه آرم‌هاي ممنوعه بر روي هر واگني زده شود دوچرخه‌سواران نبايد وارد آن واگن شوند. براي ورود و خروج دوچرخه‌سواران از مترو، آسانسورهاي مخصوصي دوچرخه تعبيه شده است تا دوچرخه‌سواران بتوانند به راحتي رفت‌وآمد كنند.(8)


                                                         

                                                                                                                        آرم‌هاي مخصوص دوچرخه

 

مادريد، بارسلون، والنسيا(اسپانيا)

در سيستم متروي شهرهاي بزرگ اسپانيا مانند مادريد، بارسلون و والنسيا در ابتدا و انتهاي واگن قطارها، فضاهايي براي نگهداري دوچرخه و ويلچر تعبيه شده است كه مسافران در ساعات خلوت مترو، مي‌توانند دوچرخه‌ي خود را به داخل قطار ببرند. هزينه‌ي بردن دوچرخه در مترو در مسيرهاي كمتر از 100 كيلومتر رايگان محاسبه مي‌شود، و در مسيرهاي بالاتر از آن با پرداخت 3 يورو اضافي امكان‌پذير است. در متروي مادريد در تعطيلات عمومي (در تمام ساعات) و نيز آخر هفته‌ها به غير از ساعات 7:30 تا 9 صبح، 14 تا 16 بعدازظهر ،و 18 تا 20 شب حمل دوچرخه‌ به داخل قطار مجاز مي‌باشد در صورتي كه زمان مجاز براي حمل دوچرخه در متروي بارسلون  5 تا 7 صبح، 9:30 تا 17، و پس از ساعت 20:30 مي‌باشد. همچنين در شهر والنسيا در روزهاي شنبه ويكشنبه ورود دوچرخه در تمامي ساعات روز مجاز مي‌باشد.(9)


                                                                        فضاي ورودي مخصوص دوچرخه‌سواران در متروي اسپانيا

برلين (آلمان) 

در شهر برلين، ورود دوچرخه به مترو به غير از ساعات شلوغي به شرط تهيه‌ي بليت جداگانه براي دوچرخه، امري قانوني است و هزينه‌ي بليت آن بستگي به نوع دوچرخه از5/2  تا 5/4 يورو متغير است. در اين شهر،‌ از دوشنبه تا جمعه از ساعات 6 تا 9 صبح و 4 تا 6 عصر ورود دوچرخه به مترو امكان‌پذير نمي‌باشد.(10)



                                                                      دوچرخه‌سوار در حال ورود به واگن قطار مترو در برلين (آلمان)       


متروي تهران ميزبان مسافران دوچرخه سوار

 مشكلات عمده‌ي زندگی شهري اعم از آلودگي هوا و ترافيك در شهری مانند تهران كه همه ساله با بازگشايي مدارس و سرد شدن هوا بيش از پيش خودنمايي مي‌كنند، مدیران شهري را بر آن داشت تا برای فرار از مرگ تدریجی محیط‌زیست پایتخت و یا آلودگی‌های مدام و متداول هوای تهران به راه‌‌حل‌هاي به‌روز روی آورده‌اند، به طوري كه در یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های خود تصمیم گرفتند دوچرخه‌سواری را به یک روش حمل‌و‌نقل تبدیل کنند. براي رسيدن به اين منظور شركت بهره‌برداري متروي تهران برای نخستین بار در ايران، طرح ترکیبی مترو و دوچرخه را اجرا درآورد كه با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبه‌رو شد. با اجرايي شدن اين طرح دوچرخه‌سواران تهراني بدون داشتن هیچ‌گونه دغدغه‌ایی می‌توانند برای جابه‌جا شدن به نقاط مختلف شهر از خطوط مترو استفاده کنند. البته شهروندان و مسافران مترو تنها در روزهای تعطیل رسمی سال و هم‌چنین روزهای جمعه که شلوغی مسافر در خطوط مترو وجود ندارد، می‌توانند با دوچرخه‌های خود وارد ایستگاه‌های مترو شوند.



دوچرخه‌سوار در حال عبور از گيت متروي تهران


                                                                                                            دوچرخه‌سواران در سكوي متروي تهران

ورود بانوان دوچرخه سوار به داخل متروي تهران

 

English sources:


1. Bikes on board at: https://adelaidemetro.com.au/Using-Adelaide-Metro/Bikes
2. Taipei Metro to allow passengers to ride with their bicycles on weekdays on a trial basis at: https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3391919
3. Bicycles are welcome at: http://www.stm.info/en/info/advice/bicycles/bicycles -are-welcome 
4. Bicycle ticket (Bicycle supplement)at: https://en.gvb.nl/fietskaartje-supplement-fiets 
5. Bring Your Bike on Metrorail at: https://www.wmata.com/service/bikes/ 
6. Bicycles are welcome in the Metro. Remember to buy a bicycle ticket and remember you cannot bring your bicycle during peak hours at: https: // intl. m.dk/#!/about+the+metro/tickets/bicycles 
7. How to Ride a Bike in Copenhagen at: http://bloomingrock.com /2014/ 08/ 25/ how-to-ride-a-bike-in-Copenhagen 
8. With a bicycle at: http://www.dpp.cz/en/with-a-bicycle/
9. Taking Bikes on Spanish Trains at: http://www.cyclefiesta.com/multimedia/ articles/bikes-on-trains-spain.htm
10. Taking your Bike at: https://www.muenchen.de/int/en/traffic/biking/taking-your-bike.html