حمل‌و‌نقل ريلي در سال 2050
  • جزییات خبر / بین المللی / تعداد بازدید: 139 print
  • 1397/10/16
  • حمل‌و‌نقل ريلي در سال 2050


 

حمل‌ونقل يكپارچه و هوشمند




طبق پيش‌بيني انجمن حمل‌و‌ نقل بين‌المللي، جابجايي مسافران تا سال2050 بطور قابل توجهي 200 تا 300  درصد افزايش خواهد يافت و نيز با افزايش 150 تا 250 درصدي حمل بار رو برو خواهيم شد. اين بدين معني است كه براي ارائه خدمات بهتر حمل‌و‌ نقل مسافران و كالا بايد راه حل‌هاي هوشمندانه‌اي به نظام حمل‌و‌ نقل تزريق شود. 
سرعت خارق العاده‌ي تغييرات تكنولوژيكي حمل‌و‌نقل عمومي، صحّت روند پيش‌بيني آينده را بسيار دشوار مي‌سازد. هرچند، سيستم‌هاي هوشمند و يكپارچه عامل اساسي در جهت حمل‌و‌ نقل مسافران و كالا خواهند بود.
 در بخش حمل‌و‌ نقل، پيشرفت‌ها در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات تاثيرات بسزايي خواهد داشت و آن را  سيستمي يكپارچه، طبيعت دوست، راحت‌تر و كارآمدتر خواهد ساخت. تكنولوژي ماشين به ماشين (M2M) با استفاده از سنسورهاي جاسازي شده در بخش وسيعي از سيستم‌‌ها و وسايل، راندمان را جهت كاركرد خودكار آن‌ها افزايش خواهد داد و امكان نظارت و ارزيابي بي‌وقفه آن‌ها را ميسر خواهد كرد. 
افزايش قدرت كامپيوتر و توانايي مديريت پردازش حجم بالاي داده‌ها به طور وسيع به استفاده‌ي كارآمدتر از كلان داده‌ها منجر خواهد شد. كلان داده‌ها و اينترنت سبب تعامل انواع حمل‌و‌ نقل عمومي با يكديگر و با محيط وسيع‌ تري مي‌شوند و راه را براي حمل‌و‌ نقلي يكپارچه و درون شبكه‌اي هموار مي‌سازند.


 

 

 

سرو يس‌هاي فضاي ابري (Cloud-based services) با دسترسي به دستگا‌ه‌هاي سيار هوشمند و بسيار سريع فراگير‌تر خواهند شد. تكنولوژي ارتباطات هوشمند يكي از اركان اصلي ابر شهرهاي آتي خواهد بود كه به بهبود روند كيفيّت زندگي و حفظ منابع كمك مي‌كند. تكنولوژي هوشمند دسترسي مسافران را به اطلاعات مفيد و سرو يس هاي جامع‌ تر افزايش داده و همچنين حس كنترل و مشاركت را در آن‌ها تقويت مي‌كند. بليت‌هاي چند منظوره، معتبر براي قطارها، اتوبوس‌ها، به اشتراك‌گذاري خودروها و حتي دوچرخه‌ها، مي‌توانند با ارتباطي يكپارچه با ديگر وسايل حمل‌و‌ نقل، سفر درون شبكه‌اي را تقويت كنند. وب‌سايت 3 (web 3.0) وب سايتي معني شناختي (يا معناي داده‌ها)، شخصي‌سازي، جست‌و‌جوي هوشمند و تبليغات رفتاري را دربر خواهد گرفت. با گسترش اين امر، كاربران به تجارب بهتر و ملموس‌تر دست خواهند يافت. كاربران مي‌توانند از طريق دستگاه‌هاي هوشمند و نرم افزارهاي متصل به فضاي ابري از هر مكان به سطح وسيعي از اطلاعات دسترسي پيدا كنند. 
سرعت و ميزان دسترسي به اطلاعات بر رابطه‌ي مسافران با حمل‌و‌ نقل و نيز در روند تصميم‌گيري آنها تأثير خواهد داشت. از آنجايي كه اطلاعات دقيق و معتبر مهم هستند، مسافران با گذشت زمان اطمينان مي‌يابند و هزينه بهينه را برآورد خواهند كرد. محصولات مشتري مدار و خدمات بر پايه‌ي صحت اطلاعات در ارتباط با هر مسافر و نيازهاي وي خواهد بود.






تكنولوژي

سرعت بالاي تغييرات تكنولوژيكي محرك اصلي شكل‌گيري تغييرات بخش حمل‌و‌ نقل خواهد بود. تاريخچه پيشرفت تكنولوژيكي نشان دهنده آن است كه اين تغيير خطي نيست بلكه تصاعدي است، و احتمال بيشتري مي‌رود كه چرخه نوآوري و پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي با سرعت بيشتري افزايش مي‌يابند.
تغيير بصورتي خاص و سريع در زمينه گروه علوم مشابه و تكنولوژي‌هايي در زمينه نانو، بيو تكنولوژي، فناوري اطلاعات و علوم شناختي (‌گروه معروف NBIC) در حال وقوع است. گروه NBIC با تغيير روش عملكرد، نحوه زندگي و ارتباطات افراد، محركي قوي در خلاقيت و رشد خواهد بود. 
پيشرفت‌هاي نانو تكنولوژي بطور خاصي به توليد انواع مواد جديد سبك‌تر، مقاوم‌تر و هوشمندتر و سبزتر مي‌انجامد. موادي همچون گرافين كه در مقاومت، انعطاف‌ و رسانايي تحولي ايجاد كرده‌اند، مي‌توانند نرم‌افزارهاي بسيار و ساختارهاي كاملا جديدي را شكل دهند. توسعه علم مواد نيز توانسته كاركرد باتري ها را در سطح وسيعي بهبود و پتانسيل ذخيره‌ي برق آن‌ها را افزايش دهد. 
انتظار مي رود كه پرينت سه بعدي چرخه‌ي عرضه را متحول كرده و نياز به توليد انبوه، حمل و نقل و ذخيره سازي را كاهش دهد. تغيير بخش‌هاي خاص صنعت از محصولات متمركز به غير متمركز و از جابجايي‌هاي بين قاره‌اي به توزيع بيشتر در سطح منطقه‌اي و محلي خواهد بود. 









ربات‌هاي هوشمند در بررسي زيرساخت‌هايي چون تونل‌ها، پل‌ها و حفظ بهينه از ساختارهاي قديمي نقشي اساسي خواهند داشت. همچنين به تازگي جهت تعمير لوله‌هاي قديمي آب، ربات‌هاي هوشمندي ساخته مي‌شوند، در حالي كه برخي ديگر از ربات‌ها مي‌توانند آزمايش كابل‌هاي باربر، و اتصال پل‌ها، آسانسورها و ترامواهاي برقي را انجام ‌دهند. ربات‌هاي گروهي، نظريه‌اي نشأت گرفته از زندگي گروهي زنبورها و مورچه‌ها، يكي ديگر از پروژه‌هاي آتي زير ساخت و حمل‌و‌نقل است. اين ربات‌ها، از ربات‌هاي مجزاي كوچكي تشكيل مي‌شود كه با تقسيم‌بندي كارها با هدفي بزرگ‌تر در كنار هم فعاليّت مي‌كنند. مي‌توان روزي از اين گروه ربات‌هاي ارزان قيمت در فعاليت‌هاي مربوط به معدن، آب‌و‌هوا و تعمير زير‌ساخت‌ها و حدّ وسيعي از ساخت و ساز بهره برد.
نمونه‌هاي جديدي از حمل‌و‌نقل نيز در حال شكل‌گيري است. به طور مثال، ناسا در حال توسعه و طراحي نسل جديدي از وسائل حمل‌و‌نقل هوائي است كه معتقد است مي‌تواند در حمل بار جايگزين كاميون‌ها، قطارها و كشتي‌ها شود. مواد جديد و آيروديناميك سبب شده تا ايمني كالاها نيز در حمل‌و‌نقل هوائي نسبت به گذشته بسيار بهتر شود. سفر به فضا يا ارتباط ماهواره‌اي با برد بسيار كم، يكي ديگر از پتانسيل‌هاي حمل‌و‌نقل در آينده خواهد بود. ايده‌هاي بلند پروازانه‌ي الون موسك (Elon Musk) نيز ناباورانه به متدهاي بسيار سريع و جديد حمل‌و‌نقل منجر خواهد شد.












References

1. Future of rail 2050 in “ARUP”  at: https://www.arup.com/perspectives/publications/research/section/future-of-rail-2050