حمل‌و‌نقل ريلي در سال 2050
  • جزییات خبر / بین المللی / تعداد بازدید: 168 print
  • 1397/11/3
  • حمل‌و‌نقل ريلي در سال 2050

  • هرچه جمعیتي بزرگ‌تر و متمول‌تر و با نیازهای مصرفی بالاتر، تقاضای انرژی و منابع در آن افزايش مي‌يابد....

انرژی و منابع


هرچه جمعیتي بزرگ‌تر و متمول‌تر و با نیازهای مصرفی بالاتر، تقاضای انرژی و منابع در آن افزايش مي‌يابد. اگر پیشرفت اقتصادی و مصرف به همین شکل ادامه یابد، مصرف جهاني منابع تا سال 2050 ساليانه حدود سه برابر آن يعني به 140 ميليارد تن مي‌رسد. این ميزان تقاضای بالا زمانی رخ مي‌دهد که یافتن منابع جدید جهت تامین آن و روش های استخراج بطور چشمگيري سخت و هزينه بردار است. 

احتمال مي رود كه منابع تامين نيازهاي فعلي رشد اقتصادي در دهه‌هاي آتي در دسترس نباشند. بنابراین ممکن است محدودیت هاي منابع موجود و هزينه هاي بالاي آن ها رشد اقتصادي را محدود كند. با این‌حال ممکن است تا سال 2050 از چرخه‌ي  اقتصاد بازيافتي  استفاده بهتري شود جایی‌که مواد مصرف شده با كاهش زباله و افزايش كارايي آن‌ها، دوباره به چرخه توليد برميگردند. 
ناپايداري سیاسی در بسیاری از منابع نفت خیز می تواند باعث ناامني در تامين نفت و قيمت آن شود و ممكن است و به سوي جايگزين‌هاي آن تغيير موضع دهد. فناوری های سوختی جدید، همچون LNG (گاز طبیعی مایع)، هیدروژن و جلبک‌ها نیز مي توانند سبب كنار گذاشتن سوخت های فسیلی و روي آوردن به روش های جدید حمل‌و‌ نقل (برای مثال حمل‌و‌ نقل ریلی هیدروژن مایع) شوند. نیروی محرکه هوا، همچون فشار هوای متغير مصرفي در خط ریلی اتمسفری، نیز می تواند روشي غیر آلاينده در قطارهاي متحرك باشد.

 

 

 

هایپرلوپ نظريه‌ي الون ماسک به معناي  "حرکت پنجم" در حمل‌و‌نقل  می باشد. در اين  نظریه، افراد و خودروها درون حفاظ‌هايی آلومینیومی درون لوله های آسانسوری  و  با سرعت حداکثر 1300 کیلومتر در ساعت  بين شهرها جابجا می شوند.


تفکر بر این است که تا سال 2050 هیدروژن، یا ريل هيدروژني، می تواند ابزاري اصلی در سوخت‌رسانی قطارها باشد. هیدروژن مصرفي لوکوموتیو ممکن است از طریق شیوه های هسته ای، بادی، خورشیدی، چگالي خورشیدی، آبی-برقی، یا روش های نوظهور دیگر ساخت هیدروژن تولید گردد. این امر منابع انرژی پایدار و غیرکربنی تجدیدپذیر را جهت سوخت‌رسانی الکتریکی به خطوط ریلی و ترانزیتی، بدون هزینه زیاد و آلودگی مشهود سیم های بالای ریل ها مهار می کند. ايده‌ي ريل هيدروژني با خط سير این صنعت به سمت وسایل ریلی هیبریدی سازگار است. با استفاده از انرژي آزاد شده از پیل های سوختی و همچنین الکتریسیته ذخیره شده در باتری ها از ترمز بازسازي شده، پیل‌های سوخت هیدروژنی می توانند جایگزین موتورهای دیزلی و ژنراتورهای مورد مصرف در قطارهای دیزلی-برقی مدرن گردند. فناوری ريل هيدروژني بطور مشخصي می تواند برای خطوط روستایی دور افتاده‌ي محروم از برق، سودمند باشد.
دسترسی به سوخت های جایگزین می تواند به شکل قابل توجهی هزینه های حمل‌و‌ نقل را کاهش دهد و اقتصاد جهانی را متحول سازد.







 

 

شرح موارد داخل عكس به ترتيب:


1- مركز جابه‌جايي و سبك زندگي در كسب‌و‌كار، تفريح و ارتباط گيري
2- محل كنترل و حفظ امنيت 
3- فناوري امنيتي و بدون بليت در جهت حذف گيت‌ها در ايستگاه‌ها 
4- ايجاد سهولت و راحتي در مركز خريدي مجازي 
5- ربات‌هاي هوشمند جهت تعمير و نگهداري زيرساخت
6- انرژي كف زمين، مسبب توليد برق از گام ها
7- حفاظ‌هاي بدون راننده با سوخت گيري از انرژي پاك 
8- خطوط بارگيري زيرزميني جهت جابه‌جايي كالاها در شهرها
9- برچسب الكترونيكي بارها براي رهگيري موثر و كاهش تاخيرها
10- تغيير فاصله ريلي خودكار براي سفر بين مرزي
11- ربات‌هاي هوشمند در بارگيري و دسته‌بندي بار 
12- قطارهاي باري خودكار جهت توزيع بار و كالاهاي در حركت 
13- منابع سوخت جايگزين از هيدروژن، انرژي هسته‌اي، رانش هوا يا شناورهاي مغناطيسي
14- شيشه پنجره‌ي هوشمند جهت كنترل خودكار گرما و نور 
15- فضاهاي داخلي قابل انعطاف جهت برآورد نياز مسافران 
16-   قطارهاي مسافري خودكار در اعتبار و بهينه سازي زمان حركت 
17- اطلاعات به موقع مسافر براي برنامه ريزي سفري يكپارچه


References

1. Future of rail 2050 in “ARUP”  at: https://www.arup.com/perspectives/publications/research/section/future-of-rail-2050