حمل و نقل ريلي در سال 2050 (نوآوري در حمل و نقل)
  • جزییات خبر / بین المللی / تعداد بازدید: 235 print
  • 1397/11/16
  • حمل و نقل ريلي در سال 2050 (نوآوري در حمل و نقل)

  • امروزه در شهرهايي مانند كپنهاك، پاريس، سنگاپور، دبي و سائوپائلو نمونه هايي از قطارهاي مسافري .....

قطارهاي مسافري اتوماتيك:


امروزه در شهرهايي مانند كپنهاك، پاريس، سنگاپور، دبي و سائوپائلو نمونه هايي از قطارهاي مسافري بدون راهبر در حال جابه‌جايي مسافران هستند كه داراي سيستم كاملاً اتوماتيك مي باشند. اين سيستم هاي اتوماتيك، در زمان حركت قطارها صرفه جويي مي كنند و ميانگين سرعت سيستم را افزايش مي دهند، همچنين اجازه مي دهند قطارهاي بيشتري با فواصل زماني كوتاه تر به كار گرفته شوند. در اين قطارها از آنجا كه راهبر در طول مسير نقشي در كاهش سرعت قطار ندارد و سرعت قطار در زمان و مكان مشخص قبل از رسيدن به ايستگاه به صورت اتوماتيك كاهش مي يابد، اين امر به طور طبيعي باعث افزايش ايمني و افزايش سرعت رسيدن قطار به ايستگاه مي شود. 




در ميان شهرهايي كه از سيستم متروي بدون راهبر استفاده مي كنند، متروي دبي با 75 كيلومتر خط ريلي، بزرگترين شبكه‌ي متروي بدون راهبر دنيا را در اختيار دارد و خط 4 متروي سائوپائلو در آمريكاي جنوبي با جابه‌جايي حدود 700 هزار مسافر در روز، در خطي به طول هشت كيلومتر، عنوان تنها خط متروي تمام اتوماتيك بدون راهبر با اين تعداد مسافر را به خود اختصاص داده است كه تا سال 2015 با تكميل اين سيستم و افزايش طول خط به 13 كيلومتر با 11 ايستگاه، تعداد جابه‌جايي مسافران تا حدود يك ميليون نفر در روز افزايش مي‌يابد.
همچين متروي كپنهاك كه سيستم تمام اتوماتيك آن مركز فرمان را هم شامل مي شود، به صورت 24 ساعته به خدمات‌رساني مشغول است. از ديگر شهرهايي كه استفاده از سيستم قطارهاي اتوماتيك را در دستور كار خود قرار داده، شهر سيتي رينگن است كه در حال حاضر توسط شركت طراحي آروپ در حال ساخت است و قرار است در سال 2018 افتتاح گردد.  


تابلوهاي خريد مجازي در ايستگاه مترو:



 

 


فروشگاه هاي مجازي، فروشگاه هايي هستند كه امروزه در مكان هاي عمومي به خصوص مترو مورد استقبال قرار گرفته اند. در سال 2011 در سئول، كره جنوبي ، هوم پلاس ( كه 95 درصد از مالكيت آن براي Tesco بوده است ) براي اولين بار با ايجاد فروشگاهي مجازي در طول سكوي ايستگاه متروي سئونرونگ، بيش از 500 محصول از محبوب ترين فرآورده هاي سوپر ماركتي را به نمايش گذاشت. كاربران تلفن‌هاي هوشمند، باركد محصول مورد نظرشان را جهت سفارش اسكن مي كنند. اگر سفارش قبل از ساعت 13:00 انجام شود هوم پلاس خريدشان را در همان روز تحويل خواهد داد. بعد از يك دوره آزمايشي در مترو شانگهاي، بزرگ‌ترين خرده فروش آنلاين چيني، يي ها اودين، در نظر دارد 1000 سوپر ماركت مجازي در كشور راه‌اندازي كند. نظر به اينكه تلفن هاي هوشمند يا ديگر دستگاه‌هاي هوشمند در آينده فراگير خواهند شد، از اينرو فرصتي مناسب براي رشد تجارت الكترونيكي و موبايلي خواهد بود. حتي ممكن است تابلوهايي براي خريد مجازي در داخل واگن ها قرار داده شوند.


خطوط لوله حمل و نقل :

Cargo Cap يك شركت آلماني با ايده‌اي خلاقانه است. براي حمل‌ونقل باري درون و بين شهري از خط لوله‌ي زير زميني استفاده مي كنند. اين سيستم با تكيه بر هوشمندي پادهاي مستقل (گروهي از يك يا چند كانتينر يا كپسول ها) كه مستقل از تراكم ترافيك روي زمين و شرايط جوي مي باشند كار مي‌كند. اين كپسول ها آيروديناميك هستند و انرژي آن ها توسط برق تامين مي شود. 
مزاياي آن شامل كاهش مصرف انرژي ، كاهش هزينه‌هاي اصلي، عمر طولاني و كاهش نيازهاي نگهداري است. از ديگر كاربردهاي خط لوله حمل و نقل باري به عنوان بخشي از پروژه گريد ( توسعه هوشمند ريل سبز ) كه در كاليفرنياي جنوبي به اجرا درآمده اين است كه كانتينرهاي باري جهت بارگيري به صورت پشت سرهم در خطوط لوله زيرزميني بارگيري و به حركت در مي آيند ( با استفاده از لوله های قطور كه در اصل براي نقل و انتقال آب در مسيرهاي طولاني طراحي شده است ). قطارهاي برقي و اتوماتيك به و از بندرهاي دو قلوي لس آنجلس و لانگ بيچ كانتينرها را جابه جا مي كنند. با افزايش ظرفيت كانتينرهاي حمل و نقل شرايطي فراهم مي‌گردد كه توسعه چندين بزرگراه كه از نظر محيطي و اجتماعي باعث خسارت مي شوند  و بسيار گران قيمت بوده اند كنسل گردند. 


فروشگاه هاي متحرك :

علاوه بر تابلوهاي خريد مجازي، خرده‌فروش‌هايي از قبيل استار باكس(Star Bucks)از فرصت هاي ديگري براي جذب مشتري استفاده مي كنند. اين موضوع خرده‌فروشي را از محدوده ايستگاه گسترش داده و مي‌تواند فرصت هاي مالي جديد را افزايش دهد. استارباكس اولين فروشگاه اش را در قطاري كه از فرودگاه ژنو به سوي سنت گالن سوئيس حركت مي كند، راه‌اندازي كرده است.اين شركت يك واگن دو قسمتي را به صورت كامل براي پذيرايي از 50 مسافر طراحي كرده است كه مسافران مي توانند از پيشخوان يا صندلي كه در آن  نشسته اند سفارش دهند. این شرکت مجبور بود به مقررات ایمنی سختگیرانه و همچنین فاکتورهايي مانند حرکت مستمر قطار و محدودیت فضا نيز توجه کند.


منابع انگليسي: 

1- Future of rail 2050 in “ARUP” at: