دريافت يارانه صرفه جويي سوخت از شركت بهينه سازي مصرف سوخت كليد خورد
  • جزییات خبر / آخرین اخبار / تعداد بازدید: 218 print
  • 1398/5/9
  • دريافت يارانه صرفه جويي سوخت از شركت بهينه سازي مصرف سوخت كليد خورد


  • شركت بهينه سازي مصرف سوخت به نمايندگي از وزارت نفت از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از محل صرفه جويي در مصرف سوخت و مطابق با قوانين و مقررات مبالغي را براي توسعه طرح متروی تهران و ديگر كلانشهرهاي كشور بايد بپردازد. 

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه مهندس فرنوش نوبخت نایب رييس هیات مدیره و مدیرعامل با اشاره به اینکه ورود واگن‎های جدید و تعداد سفر ها باید در بازه‎های زمانی سه ‎ماهه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به نمایندگی از شهرداری تهران و شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت اعلام شود افزود: شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفه‎جویی سوخت ناشی از حذف سفرهای اضافي با سوخت فسيلي تعهد كرده است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت به شرکت بهره برداري متروی تهران و حومه پرداخت کند.
وی تصریح کرد: اين قرارداد تنها با ورود واگن جدید و در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به دوره مبناي منتخب شده پرداخت صرفه جويي ارزي عملی می شود.
نوبخت در ادامه با بیان اینکه طی این دوره تاكنون تعدادي قطار به ناوگان مترو اضافه شده است افزود: ظرفيت هر واگن بر اساس جدول شورای اقتصادی حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر اعلام شده است.
نوبخت خاطرنشان کرد: آمار واگن ها و تعداد سفرها از جانب شرکت بهره برداري مترو به معاونت حمل و نقل و ترافیک که به نمایندگی از شهرداری تهران مکلف است فهرست واگن‎های جدید را به وزارت نفت اعلام کند، داده خواهدشد تا بعد از تایید، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت مبالغ حاصل از صرفه جويي اقدام کنند.
گفتني است آمار سفرها و واگن هاي اضافه شده نسبت به دوره مبنا (سال ۱۳۹۶) براي شركت بهينه سازي ارسال شده و منتظر تاييد كارشناسان شركت بهينه سازي مصرف سوخت در قالب يك تيم اندازه گيري و صحه گذاري مي باشيم.
سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت به این شرح است که شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در   سال‎های81-80نسبت به پرداخت کمک بلاعوض/ یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح متروی تهران در اختیار شرکت راه‎آهن شهری تهران و حومه(مترو) قرار داد. در سال‎های بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرح‎های کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرح‎هایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت می‎شود در چارچوب موارد اعلام شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرح‎ها و اختصاص بودجه در شواری اقتصاد است.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تاكيد كرد اولين صورت وضعيت اين قرارداد از جانب شركت بهره برداري متروی تهران تهيه و به شركت بهينه سازي مصرف سوخت ارسال گرديده است. همچنين از همكاري جناب آقاي دكتر دلاويز مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت كه جهت انعقاد قرارداد و حل مشكلات فيمابين اجرايي همكاري صميمانه اي داشتند، قدرداني نموده و اميدواريم پرداخت صورت وضعيت هر چه سريعتر انجام گردد تا به تامين قطعات يدكي مورد نياز ناوگان ريلي كمك شود.
لازم به توضيح است طي بيست سال بهره برداري از مترو؛ اولين قراردادي است كه بصورت مستقيم كمك هاي دولتي پرداخت خواهد شد و در سال ۱۳۹۷ يازده ميليارد تومان از طريق دولت بصورت يارانه به اين شركت پرداخت گرديد و هر چقدر اين كمك ها بيشتر و منابع مالي تامين شود، خدمات بيشتري به شهروندان ارائه و درحفظ و نگهداري ناوگان موجود اقدام خواهد شد. قيمت تمام شده براي هر سفر بسيار فراتر از قيمت فعلي بليت بوده (بيش از ده برابر) و انتظار مي رود صرفه جويي انرژي براي كل مسافراني كه توسط مترو جابجا شده اند پرداخت شود تا بخشي از هزينه هاي جاري حمل مسافري مترو جبران و امكان توسعه سرمايه گذاري براي بهره برداري بهتر توسط شركت بهره برداري مترو فراهم شود ليكن قرار داد فعلي با شركت بهينه سازي فقط اضافه شدن ناوگان و مسافر؛ نسبت به سال مبنا را در نظر مي گيرد.