اخبار



گرچه فعالیت فرهنگی در زمره وظایف مترو نیست و وظیفه اصلی این شرکت ارایه خدمات مطلوب حمل و نقل به مردم تهران و حومه آن است و نهادها و ارگان های متعدد فرهنگی متولی اصلی فعالیت های فرهنگی و فرهنگ سازی هستند، با این وجود فهرستی از فعالیت های فرهنگی مسوولان و کارکنان مترو به شرح زیر اعلام می گردد:
 
1- نصب بیش از 400 تابلوی بزرگ هنری از مفاهیم مذهبی، دفاع مقدس، سرداران شهید انقلاب اسلامی، آداب و سنن مذهبی و نصب بیش از 50 تابلوی «بسم الله الرحمن الرحیم» در ایستگاه های مترو جهت تلطیف فضا و ایجاد فضای معنوی در ایستگاه های مترو. این مجموعه که بخشی از آن طی کتاب «هنر در مترو» به تصویر کشیده شده است، گنجینه گران بهایی از هنر اسلامی ایرانی است که همه روز دیدگان صدها هزار مسافر مترو را نوازش می دهد.

2- نصب تابلوها و پارچه نوشته های ویژه مناسبت های مختلفی چون اعیاد اسلامی، ایام دهه فجر، ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و ... در ایستگاه های مترو که به صورت منظم و برنامه ریزی شده انجام می گیرد.

3- نصب تابلوهایی زیبا از احادیث پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) و نیز پیام های فرهنگی در داخل قطارهای مترو که مورد استقبال اکثر مسافران نیز قرار گرفته است.

4-  اختصاص دو واگن از کلیه قطارهای مترو به بانوان محترم که براساس آمارهای به دست آمده، حدود 90% از بانوان بدون هیچ گونه اجبار و به صورت داوطلبانه از این واگن ها استفاده می کنند.

5- همکاری با نهادهای فرهنگی نظیر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه انجام اقدامات فرهنگی در میان مسافران مترو نظیر تاسیس خانه های فرهنگ در ایستگاه های مترو، کتاب مترو، کتاب مسافر، پاتوق کتاب و شبکه تلویزیونی مترو پیام.

6- مزین نمودن همه قطارهای مترو به یکی از اسماء الهی به عنوان یک عمل مبتکرانه. درحال حاضر پیشانی همه قطارهای مترو به طرزی زیبا به یکی از اسماء الهی (که از دعای شریف جوشن کبیر استخراج شده اند) مزین گردیده اند و چشم مسافران به هنگام ورود قطار به سکوی ایستگاه ها بی اختیار به نام های زیبای خداوند می خورد.

7- پخش نوای روح بخش «آیت الکرسی» راس ساعت 7 صبح در همه ایستگا ه های مترو که بی اختیار توسط صدها هزار مسافری که در شلوغ ترین ساعات روز در ایستگاه های مترو حضور دارند، زمزمه می شود.

8- یکی از مهم ترین و موثرترین اقدامات مترو که در عین حال رنگ و بوی فرهنگی نیز در آن به خوبی ملاحظه می شود، ارایه خدمات حمل و نقل انبوه در رویدادهایی نظیر مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، راه پیمایی بزرگ 22 بهمن، مراسم نماز عظیم عید فطر و نمایشگاه بین المللی کتاب است.

9– شرکت بهره برداری متروی تهران در سال 1386 اقدام به تشکیل گروهی از نوجوانان دختر و پسر 9 تا 16 ساله از میان فرزندان کارکنان خود موسوم به «مترویاران جوان» کرده است و با آموزش مقدماتی این نوجوانان آن ها را به صورت داوطلبانه برای انتقال آموزه های فرهنگی و آموزش فرهنگ استفاده مناسب از مترو به ایستگاه های مترو گسیل داشته است. تأثیر حضور این نوجوانان با لباس های فرم و چهره های شاداب در میان مسافران مترو بسیار مفید و اثرگذار ارزیابی شده است.

10– برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع مترو و مردم طی دو دوره در سال های 1386 در دو بخش حرفه ای و آماتور  و در سال 1388 در دو بخش همگانی و دانش آموزی که در بین همشهریان گرامی با استقبال شایان توجهی روبرو شده است.


1390/10/12 17:9:42
printآمار بازديدكنندگان:176