سوالات متداول32

چرا با دستفروشان مترو به صورت جدی برخورد نمی شود؟

قبل از هرسخن، بر اين باوريم كه كاملاً حق با مسافران محترم است و دستفروشي در مترو به يك معضل بزرگ تبديل و موجب سلب آسايش مسافران گرامي شده است. واقعيت اين است كه دستفروشي در مترو به سليقه مسافران برمي‌گردد كه اجازه دهند آيا مترو يك محل امن براي تردد آنها باقي بماند يا به يك مركز خريد سرپايي تبديل شود. اگرمسافران محترم از دستفروشان خريد نكنند، اين افراد قطارهاي مترو را به عنوان محل كسب خود انتخاب نمي كنند و در نتيجه آرامش در فضاي مترو برقرار خواهد شد. لازم به توضيح است كه شركت بهره برداري متروي تهران و حومه در راستاي رسالت خود در جهت تامين امنيت و آرامش مسافران محترم در طول سفر اقدام به پخش پيام هاي بازدارنده از طريق پيج ايستگاه ها و پخش فيلم هاي آموزشي مضرات خريد از دستفروشان در مانيتورهاي داخل ايستگاه ها و قطارها و نصب بنرهاي آموزش شهروندي در ايستگاه ها نموده و براي حل اين مشكل نيازمند همراهي سازمان هان متولي و همياري مسافران محترم است.

چرا یک واگن برای بیماران قلبی،سالمندان و یا افراد خاص در مترو طراحی نشده است؟

اختصاص واگن به گروه های مختلف جامعه خصوصاً در سامانه های بسیار شلوغ مثل مترو امکان پذیر نیست، به دلیل اینکه اگر قرار باشد برای هر کدام از اقشار خاص واگنی اختصاص یابد، دیگر جایی برای عموم مردم نمی ماند. ضمن این که فرهنگ والای مسافران مترو حکم می کند که در صورت مشاهده افراد سالمند و ناتوان، جای خود را به ایشان بدهند.

چرا جداسازی واگن خانم ها و آقایان در مترو اجرا نمی شود ؟

شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه همواره جهت ارائه خدمات حداكثري و مطلوب به مسافران گرامي اقدام نموده و بهبود مستمر خدمات، از اهداف اين شركت مي‌باشد. در اين راستا، برنامه هاي كاهش سرفاصله زماني حركت قطارها و افزايش ظرفيت جابجايي مسافر در تمامي خطوط در جلسات مختلف كارشناسي و مديريتي بررسي شده و باتوجه به درنظرگرفتن امكانات موجود و محدوديت‌هاي عملياتي و زيربنايي و همچنين ناوگان در اختيار، فاصله حركت قطارها در خطوط متروي تهران و حومه در ساعات مختلف و به ويژه در ساعات شلوغ و بسيار شلوغ تعيين مي‌گردند. همچنين درمواردي كه سرويس هاي معمول در يك ايستگاه خاص پاسخگوي تقاضاي مسافري نباشد، حسب شرايط و پس از انجام هماهنگي هاي لازم، اقدام به برنامه ريزي و اعزام قطارهاي فوق العاده خواهد شد.درخصوص حضور آقايان به واگن هاي ويژه بانوان، بايد گفت: كه يك و نيم واگن در ابتدا و انتهاي قطارها به بانوان محترم اختصاص دارد و آقايان حق ورود به اين فضاها را ندارند. اميد است با افزايش امكانات و بهبود وضعيت ناوگان و در نهايت كاهش محدوديت‌ها، رضايت مسافران گرامي بيش از پيش حاصل گردد.

چرا در ایستگاه های مبدا، درهاي قطار به محض ورود به سكو باز نمي‌شوند؟

در ايستگاه‌هاي مبدأ، براي تضمين ايمني مسافران و براساس فاصله زماني تعيين شده، راهبر قطار پس از دريافت اجازه از مركز فرمان و هماهنگي با ايستگاه بعد و رعايت فاصله زماني بين حركت دو قطار؛ اقدام به بازنمودن درها و حركت مي نمايد. 

نحوه حرکت قطارها در خطوط مترو چگونه است؟

برای حرکت قطارهای مترو دو راه رفت و  برگشت در نظر گرفته شده است. خطوط رفت و برگشت به عنوان خطوط عادی مسیر حرکت قطار هستند که گاه با توجه به شرایط و  با صلاحدید مرکز کنترل و شرایط ایمن، قطارها مجبور به حرکت در خطوط مخالف هم می گردند. جهت ورود قطارها به خطوط حرکتی درست در مبادی هر خط، خطوط ارتباط دهنده ای بین کریدورهای رفت و  برگشت طراحی شده که اصطلاح فنی آن «سوزن» می باشد. «سوزن»ها با به کارگیری تجهیزات الکترومکانیکی به نام «ماشین سوزن» کار تغيير مسير حركت قطارها از یک خط به خط دیگر را انجام می دهند. در طول مسیر یک خط و در فواصل مشخص نیز از این خطوط ارتباطی استفاده شده است. قطارها براساس جداول زمانی پیش فرض و فواصل حرکتی (فاصله گذر) تعیین شده برای آن ها از مبادی حرکت می کنند. زمان سیر بین دو ایستگاه و توقف در هر ایستگاه با روش های مهندسی اندازه گیری و تعیین شده است،  که رعایت آن با توجه به ابزارهای موجود در شرایط عادی برعهده راهبر قطار با نظارت مراکز کنترل و فرمان می باشد. در حال حاضر حداکثر زمان سیر بین دو  ایستگاه در خطوط درون شهری 2 دقیقه و متوسط زمان توقف در هر ایستگاه 25 ثانیه است. بروز هرگونه اختلال، انحراف از برنامه زمانبندی و یا  توقف به دلایل فنی و  مسافری در طول مسیر برای یک قطار، به صورت خودکار موجب انتقال توقف، تأخیر و انحراف از برنامه حرکتی و  توقف های ناخواسته در سایر قطارها می گردد. به عنوان مثال اگر قطاری به هر دلیل 10 دقیقه توقف خارج از برنامه داشته باشد در فواصل حرکتی 4 دقیقه، تأخیری معادل با 4،2و 6 دقیقه در برنامه حرکتی سه قطار پشت سر خود ایجاد خواهد کرد و موجب لغو حداقل یک برنامه حرکتی در مقصد خواهد شد.