سوالات متداول

چرا از یک بلیت اعتباری در یک زمان نمی توان برای چند نفر استفاده کرد ؟

با توجه به سیاست هاي شهرداري تهران مبني بر ناحيه اي بودن كرايه سفر براي استفاده كنندگان از كارت بليت هاي اعتباري ، لازم است هر مسافر جهت تعيين مسافت طی شده، يك بار هنگام ورود و يك بار هنگام خروج از ايستگاه ، كارت بليت خود را به دستگاههاي اعتبار سنج ارائه نمايد. لذا استفاده از يك بليت براي دو مسافر ، باعث ايجاد اختلال در ثبت ورود و خروج مسافرين در كارت  و عدم امكان محاسبه كرايه مي گردد.
چرا اطلاعات بلیت هوشمند صدمه دیده ، بدون در اختیار بودن فاکتور آن قابل دسترسی نیست ؟

به دليل اينكه فاكتور خريد ، نشانه مالكيت كارت است و ارائه خدمات پشتيباني كارت فقط به مالك كارت ميسر مي باشد . همچنين ، سوابق استفاده از كارت و تعيين آخرين موجودي كارت ، تنها با دانستن شماره سريال كارت ميسر است كه در صورت معيوب بودن كارت ، شماره سريال مذكور از اطلاعات مندرج در فاكتور استخراج مي گردد.ولی در کارت هایی که شماره سریال آن در پشت کارت درج شده باشد  ، قابلیت رویت اطلاعات  کارت بدون وجود پیرینت آن ، می باشد.
چرا بلیت اقشار خاص صادر شده تنها به شرط حضور متقاضی در محل تحویل شده و به کس دیگری تحویل نمی شود ؟

با توجه به مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، این نوع کارت بليت ها، تنها به کسانی که توان استفاده از مترو را دارند تعلق خواهد گرفت و  بدیهی است افرادی که قادر به استفاده از مترو هستند، توان حضور برای دریافت کارت را هم خواهند داشت.

چرا مثل گذشته هنگام شارژ بلیت های اعتباری، مبلغی بیش از مبلغ پرداختی به عنوان تخفیف در کارت ها شارژ نمی گردد ؟

مسافرین محترم می توانند ار بلیت های اعتباری مدت دار دارای تخفیف استفاده نمایند .
بلیت دو منظوره مترو و اتوبوس با پرداخت 120هزار تومان مبلغ 150 هزار تومان شارژ می شود.
بلیت تک منظوره اتوبوس یا مترو با پرداخت مبلغ 80 هزار تومان مبلغ 120 هزار تومان شارژ می شود .
که البته این خرید باید از طریق ثبت سفارش در سایت شرکت توسن صورت پذیرد .eticket.tehran.ir


چرا شرکت بهره برداری مثل سایر ارگان ها تخفیفی را جهت دانشجویان و دانش آموزان در نظر نگرفته است ؟

طبق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، بلیت های اعتباری مترو دارای تخفیف بسیار بالایی نسبت به بلیت های سفری می باشند. لذا این قشر از مسافران محترم مترو می توانند جهت بهره مندی از تخفیف های شرکت بهره برداری مترو،مي توانند با مراجعه به وبسايت eticket.tehran.ir و ثبت نام در آن، از این نوع بلیت ها استفاده نمایند.
چرا اغلب متصدیان، هنگام فروش بلیت به شهروندان توصیه می کنند تا به جای بلیت تک سفره ، بلیت چند سفره تهیه نمایند ؟

با توجه  به سیاست کلان شرکت بهره برداری متروی تهران مبنی بر مشتری مداری، پرسنل فروش همواره سعی دارند تا مسافران را با بهترین نوع بلیت آشنا نموده و با توجه به مناسب بودن قیمت بلیت های چند سفره در مقایسه با بلیت تک سفره و همچنین جلوگیری از هدر رفتن وقت مسافران در صف انتظار خرید بلیت و مشکل پول خرد  این توصیه ها صورت می گیرد.

چرا با کارت منزلت سازمان بازنشستگی کشوری و یا سایر نهادها کارت متروی رایگان صادر نمی شود؟

طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، افرادی مشمول دریافت بلیت های اعتباری رایگان مترو می شوند که از شهر داری تهران کارت منزلت سالمندی دریافت کرده باشند.

نحوه عملکرد کارت بلیت بدون تماس چگونه است؟

 

كارت بليت هاي رايج در مترو ، در حال حاضر از نوع كارت هاي Contactless (غيرتماسي) هستند. این کارت ها برای پردازش و خواندن اطلاعات به تماس مستقیم نیازی ندارند. به این صورت که داخل این کارت ها آنتنی تعبیه شده که از طریق سیگنال های رادیویی، اجازه ارتباط با کارت خوان را پیدا می کنند به نحوي كه از طریق سیگنال های رادیویی، اطلاعات موجود در آن خوانده شده و مبلغ كرايه از اعتبار آن کسر می گردد.
چرا بهای بلیت بر روی آن چاپ نمی شود ؟

 

درخصوص بليتهاي سفري ، از خرداد سال 95 به بعد ، قيمت و تاريخ اعتبار اين بليتها ، هنگام صدور روي بليتها چاپ مي گردد . در خصوص كارت بليتهاي اعتباري ، با توجه به اينكه قيمت فروش و شارژ ، در همان لحظه خريد توسط مسافر به فروشنده اعلام مي گردد، امكان چاپ قيمت روي اين بليتها از قبل وجود ندارد . در هر حال قيمت همه ی بلیت های موجود در شبکه مترو علاوه بر پوستر های نصب شده در گیشه های فروش بلیت در ایستگاه ها،  در تلفن گویای مترو به شماره 6-88740163 و وبسايت شركت بهره برداري وجود دارد.