تاريخچه بليت در متروی تهران و حومه:

در سامانه هاي حمل و نقل كوچك خدمات گيرندگان در ازاي خدماتي كه دريافت مي نمايند مبلغي را به عنوان كرايه حمل به صورت نقدي پرداخت مي نمايند . ولي به دليل اينكه در سامانه هاي حمل و نقل عمومي تعداد جا به جايي مسافر زياد مي باشد و امكان تبادل حجم زيادي از پول نقد وجود ندارد شركت ها اقدام به صدور بليت جهت دريافت مبلغ ارائه خدمات خود مي نمايند و در محلي جداگانه (باجه هاي فروش) آن را به فروش مي رسانند . سیستم حمل‌ونقل هوشمند یا به اختصار ITS به‌ کارگیری فن‌آوری اطلاعات برای بهبود عملکرد سیستم حمل‌ونقل است. کلمه ITS به مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل به کار گرفته می‌شود. در سال های اخیر مهندسین حمل و نقل همراه با همکاری متخصصین رشته های مخابرات و ارتباطات، الکترونیک، کامپیوتر و ... با بکار گیری فناوری اطلاعات سیستم‌های هوشمند حمل و نقل یا ITS را بوجود آورده اند.


سیستم حمل و نقل هوشمند تنها یک ابزار یا تکنولوژی جدید نیست. در واقع، ITS امکان یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌ونقل را فراهم می‌آورد. یک سیستم حمل‌ونقل به طور کلی، شامل شبکه‌ها، وسایل نقلیه، افراد و کالاهاست. هر کدام از اجزای سیستم حمل‌ونقل مشخصات، ارگان‌ها، و گاهی آژانس‌های جداگانه دولتی دارند. ولی فن‌آوری اطلاعات قادر است تمامی این اجزا را به صورت یک سیستم یکپارچه درآورد.اگر اطلاعات به صورت آسان و ارزان توسط تكنولوژي مدرن رد و بدل شود، سيستم امكان بيشتري براي بهينه شدن و مناسب عمل كردن خواهد داشت. برعكس، اگر اطلاعات در دسترس نباشد و يا با تأخير جريان يابد، عملكرد درست سيستم امكان‌پذير نيست. در واقع، تبادل اطلاعات تأثير مستقيمی بر روي كارآمدي سيستم حمل‌ونقل دارد. یک سيستم حمل‌ونقل با محوریت اطلاعات، مي‌تواند به حل مشكلات قديمي و كاذب موجود بين حمل‌ونقل و ارتباطات كمك كند. افراد، كالا و اطلاعات مي‌توانند از يك نقطه به نقطه‌اي ديگر منتقل شوند و در موارد زيادي، براي دستيابي مؤثرتر به این هدف، يكي مي‌تواند جايگزين ديگري شود. براي مثال، فرستادن يك نامه به صورت الكترونيكي سريع‌تر، ارزان‌تر و قابل اطمينان‌تر از پست كردن آن است و يا شركت در يك ويدئو كنفرانس به جاي مسافرت كردن و حضور در كنفرانس در مكانی ديگر به مراتب ساده‌تر و اقتصادی‌تر است. پيشرفت‌هاي بوجود آمده در فن‌آوري اطلاعات مي‌توانند به ايجاد يك سیستم كاملاً يكپارچه براي سال‌های آينده كمك كنند.در شركت هاي خدمات رساني دنيا تا كنون تحولاتي در روش جمع آوري كرايه بوجود آمده و سيستم هايي نظيرسامانه فروش بليت كاغذي ، انواع ژتون ، بليت هاي هوشمند اعتباري بصورت شناور و غير شناور ، بليت هاي مغناطيسی ، سیستم جمع آوری خودکار براي مثال سيستم AFC كه از بخش هاي ITS مي باشد براي اخذ كرايه از مسافر در دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد .

بليت از جمله اوراق بهادار است كه در تمام كشور هاي دنيا در ناوگان هاي حمل و نقل مورد استفاده قرار مي گيرد و با توجه به پيشرفت در علوم كامپيوتر و الكترونيك و همچنين خدمات شبكه اي بانك ها ، بليت ها نيز همگام با اين علوم و با بهره گيري از اين خدمات سير تكاملي خود را طي مي كنند كه انواع و روش توزيع بليت نقش بسزايي در رضايت مندي مسافران از سامانه حمل و نقل دارد. بلیت وسیله ای برای اخذ کرایه از مسافران و استفاده گنندگان وسایل حمل و نقل عمومی می باشد همچنین می تواند به عنوان پل ارتباط بین مسافر و مسئولین هر شرکت نیز واقع شود و از طریق آن با يكديگر مر تبط شوند. روش فروش و توزیع آن می تواند تاثیر به سزائی در رضایت مسافر از سامانه حمل نقل عمومی داشته باشد و هر اندازه میزان اتلاف وقت مسافر جهت تهیه آن کمتر باشد میزان رضایت مندی او از این سامانه حمل و نقل افزایش می یابد و موجب می شود بهترین گزینه مسافر جهت تردد گزینه ای باشد که در آن وقت کمتری تلف نموده و احساس آرامش بیشتر نماید.

در اسفند ماه 1377 و هم زمان با آغاز بهره برداري از متروي تهران بليت هاي تك سفره كاغذي به مبلغ 1500 ریال و بصورت شناور به مسافران عرضه گرديد و مسافر مي توانست تا زماني كه از شبكه مترو خارج نشده باشد در كليه ايستگاههايي كه تا آن زمان به بهره برداري رسيده بود ( تهران و کرج ) از بليت فوق استفاده نمايد.این بلیت از جنس کاغذ و از سه قسمت جدا گانه تشکیل شده بود كه هر قسمت آن با پرفراژ از يك ديگر جدا مي گرديد و پشت آن نیز توصیه های عمومی و پیام های شهروندی چاپ می شد.

بلیط کاغذی

از اولين روز بهره برداري رسمي از اولين خط متروي تهران(خط پنج) در ايستگاه تهران (صادقيه ) به مسافراني كه تصميم داشتند از اين وسيله حمل و نقل عمومي استفاده نمايند علاوه بر بليت كاغذي بليتي جديد كه تا آن زمان در هيچ يك از وسايل نقليه عمومي در ايران رايج نبود به نام بليت کارتی (اعتباري) مدت دار ارائه گرديد.در ابتدا فقط چهار نوع بليت به شرح ذيل به مسافران فروخته مي شد. يك ماهه به رنگ نارنجی و به مبلغ 47000 ريال، سه ماهه به رنگ آبی و به مبلغ 133000 ريال، شش ماهه به رنگ سبز و به مبلغ 234000 ريال و يك ساله به رنگ قرمز و به مبلغ 396000 ريال.

کارت اعتباری

از ارديبهشت 1378 به دليل برخي مشكلات براي بليت هاي مدت دار، با اصلاح نرم افزار فروش و کنترل بليت در گيت نوع بليت به تعداد سفري تغيير نمود (بليت 60 سفره به رنگ نارنجی، بليت180 سفره به رنگ آبی،بليت360سفره به رنگ سبزو بليت720 سفره به رنگ قرمز) و به صورتي برنامه ريزي شد كه تعدادی سفر مشخص براي هر بليت در نظر گرفته شده، و روي كارت تعداد سفر مجاز با آن درج مي شد،كارت قابل انتقال به ديگران بود، قابليت شارژمجدد را داشت و نياز به الصاق عكس بر روي کارت ديگر نبود و چنانچه از كارت استفاده نمي شد كارت باطل نمي گرديد.

بليت هاي تعداد سفري

از 20 مهر ماه 1381 فروش كارت هاي اعتباري باركدي در تمام مراكز فروش بليت متوقف و همزمان طي اطلاعيه هايي به مسافران جهت فروش كارت هاي اعتباري جديد كه بر اساس تكنولوژي كارت هاي هوشمند بدون تماس (CSC) به مسافران اطلاع رساني لازم انجام گرفت، و قبل از فروش رسمي آن به مسافران تمام متصديان آموزش هاي لازم را طي نموده و در ایستگاه تهران (صادقیه ) اقدام به صدور كارت هاي هوشمند براي پرسنل شركت نمودند تا با روند صدور کارتهای جدید بیشتر اشنا شوند، همچنين با توجه به اينكه كارت هاي بار كدي در اختيار مسافران بايد به كارت هاي جديد تبديل مي گرديد دو دستگاه جهت تبديل در ايستگاه تهران (صادقیه ) و دو دستگاه در ايستگاه ميدان امام خميني(ره) يك دستگاه در ايستگاه ميرداماد و يك دستگاه نيز در ايستگاه شهر ري نصب شد كه مسافران مي توانستند در اين ايستگاهها اقدام به تعويض كارت ها نمایند همچنين در ايستگاههاي فوق علاوه بر امكان تعويض كارت امكان خريد كارت جديد نيز وجود داشت و از تاريخ 81/7/26 رسماً تعویض کارتهای بارکدی قدیمی و فروش كارت هاي هوشمند به مسافران آغاز گرديد و طی یک فرایند سه ماهه تمام کارتهای بارکدی در اختیار مسافران به کارت هوشمند تبدیل شد . از مزاياي كارت هاي جديد براي مسافران در تبليغات آن ذكر شده بود .

  • استفاده از تخفيف با توجه به گروه مسافر كه بصورت اعتبار اضافه به كارت افزوده مي شد.
  • قابليت شارژ مجدد كارت و برخورداري مجدد از تخفيفات بر اساس مبلغ شارژ.
  • قابليت انتقال كارت به افراد ديگر.
  • امكان استفاده هم زمان چند نفر از كارت هنگام عبور از گيت.
  • دارنده كارت مي تواند در هر زمان با مراجعه به باجه هاي فروش اقدام به استرداد بليت و دريافت باقيمانده آن را نمايد.

از سال 1380 بر اساس نیاز شرکت مترو به سیستم های هوشمند جمع آوری کرایه مطالعات آن در شركت مترو شروع شد و با عقد قرار داد طراحي ، ساخت ، نصب ، راه اندازي و پشتيباني سامانه فروش و جمع آوري خودكار كرايه (AFC: Automatic Fare Collection) به جهت كاهش زمان معطلي مسافر براي كنترل بليت و مكانيزه نمودن سامانه فروش بليت و جمع آوري خودكار كرايه و عادلانه نمودن كرايه بر اساس مسافت طي شده با شركت صنام الكترونيك در سال1381 وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مقدمات کار فراهم شد، پس از مطالعات و ساخت تجهيزات لازم عملاً فاز اجرا و نصب تجهيزات فوق از مهر ماه سال 1382 در ايستگاهها ي مترو آغاز گرديد و در بهمن 1382 فاز اول نصب تجهيزات كنترلي سيستم فوق در ايستگاهها به پايان رسيد و در 26 بهمن 1382 و در سال نهضت خدمت رساني به مردم توسط وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح آقاي سردار شمخاني و شهردار وقت تهران آقاي دكتر محمود احمدي نژاد در ايستگاه ميدان امام خمينی(ره) سیتم AFC افتتاح گرديد.

بليت هاي مغناطيسي شامل يک تکه مقوای رنگی به ابعاد 5.5*8.5 cm بوده و روي آن نوع بليت و فلش جهت نما برای راهنمای مسافر که از کدام جهت بليت را وارد ريدر گيت نمايد، و در پشت آن نيز يك نوار از مركب مغناطيسي كشيده شده بود و اطلاعات بليت از روی همين نوار در ريدر گيت خوانده و اطلاعات جديد روی آن توسط هد ريدر ثبت می شد. همچنين در قسمتي ديگری از پشت بليت نيز توصيه و پيام هاي شهروندي چاپ مي شد كه با ارايه انواع جديد بليت اين بليت ها ديگر عرضه نمي شوند.

بليت هاي تعداد سفري

کارتهای هوشمند بدن تماس کارتهای می باشند که بر اساس سیستم (RFID) عمل می نماید و به دلیل اینکه جهت استفاده از کارت نیاز به تماس کارت با ریدر نمی باشد استفاده از آن برای مسافر راحت می باشد همچنین با توجه به توانایی های این سیستم امکان برنامه ریزی با این کارتها بسیار گسترده می باشد و از امنیت بالای نیز برخوردار می باشد.

RFID چیست چگونه عمل می نماید:

از جمله فناوری های شناسایی خودکــار داده ها که همچنان در مـراحـل اولیه ورود به دنیای مـی باشد (RFID Radio Frequency Identification) یا تراشه‌های شناسایی هویت مبتنی بر امواج رادیویی است. این سیستم دریافت اطلاعات مربوط به یک شخص یا کالا را در قالب شماره مشخصه ممکن می سازد، شماره مشخصه در یک برچسب یا Tag شامل یک پردازنده کوچک متصل به یک سیم پیچ (آنتن کارت) ذخیره می شود. یک دستگاه کارت خوان یا reader با برچسب یا Tag ارتباط برقرار کرده و شماره مشخصه آن را می خواند. RFID : تکنولوژی انعطاف پذیری می باشد که علاوه بر سهولت دسترسی، جهت اتوماسیون سیستم های گوناگون مناسب و قابل پیاده سازی می باشد، مزایایی که در استفاده از این تکنولوژی در اختیار قرار می گیرد با هیچ یک از سیستم های شناسایی خودکار دیگر قابل دسترس نخواهد بود. به طور کل سیستم RFID از لحاظ روش اجرایی بسیار به سیستم های بارکدی شباهت دارد، سیستم های بارکدی متشکل از بارکد ریدر و برچسبی بارکددار می باشند که روی اشیای انتخابی چسبیده می شوند و سیستم های مبتنی بر امواج رادیویی متشکل از ریدر و تگ RFID می باشند که به کالاها الصاق می گردند. در سیستم های بارکدی تبادل اطلاعات بوسیله امواج نوری از برچسب به ریدر صورت می گیرد و در سیستم RFID ، امواج رادیویی RF اطلاعات را از تگ مخصوص به ریدر انتقال می دهند. این امواج رادیویی روشی جدید هستند که می‌توانند به کمک یک‌سری برچسب‌های مخصوص (Tag) اطلاعات را درون خود ذخیره کنند و به هنگام نیاز آن‌ها را به‌کار برند، هدف اصلی از راه اندازی سیستم RFID، دریافت اطلاعات خاص در مورد یک شی یا شخصی که جابجایی دارد می باشد. بر خلاف سیستم های مبتنی بر بارکد که اطلاعات ذخیره شده روی بارکد باید از فواصل نزدیک توسط بارکدخوان ها خوانده شود، تگ های RFID نیازی به قرارگیری در معرض دید ریدرها ندارند با این وجود چنانچه تگ داخل پالت یا هر گونه بسته بندی نیز باشد(مثل کیف پول یا کیف دستی)، توسط ریدهای RFID قابل شناسایی و خواندن است.

بليت هاي تعداد سفري

از مهر 1386 با توجه به دستور شهردار محترم تهران در اجرای پروژه اتوبوس های تندرو در شهر تهران مقرر شد تا انواع بلیتهای شرکت متروی تهران در این سامانه حمل نقل درون شهر نیز عمل نماید و به همین منظور جلسات مشترکی با مسوولین شرکت واحد اتوبوس رانی برگزار و طی آن مقرر شد در اولین خط سامانه اتوبوس رانی BRT انواع بلیت مترو تعریف شود تا مسافران بتوانند در هر دو سامانه حل و نقل ( مترو و اتوبوس رانی) از یک کارت استفاه نمایند که این آمر اولین قدم در اجرای پروژه بلیت الکترونیک شهر تهران شد و در آذر 1386 که اولین خط BRT در شهر تهران افتتاح گردید کلیه کارتها شرکت مترو قابلیت استفاده در این مجموعه را نیز دارا بود و همین امر موجب شد به جهت اینکه کارتهای مبلغ دار مترو به عنوان کارت الکترونیک شهر شناخته شود یک فرمت بلیتهای اعتباری مبلغ دار شرکت مترو که تخفیف هنگام خرید به کارت اضافه می گردید تغیر نموده و از اسفند 1386 تخیف های کارتها که قبلا " هنگام خرید یا شارژ کارت به آن اضافه می شد از این تاریخ به بعد در گیت خروجی به مسافران اعطا شود. سپس در دومین مرحله از پروژ در تیر ماه 1387 دستگاههای ریدر داخل اتوبوسی در تعدای از اتوبوس ها نصب و پس از تست های لازم در شرکت بهره برداری مترو روی دستگاهها چهار خط اتوبوس رانی به ایستگاه شهید حقانی(میرداماد سابق) بصورت آزمایش به دستگاههای کارت خوان داخل اتوبوس مجهز شد تا مسافران بتوانند از کارتهای مترو بصورت مشترک هم در ایستگاههای مترو هم در اتوبوس استفاده نمایند.

در شهریور 1388 با نصب 10 دستگاه خودکار فروش بلیت ticket vending machine) TVM ) و تست دستگاههای فوق و رفع مشکلات آنها 194 دستگاه ماشین خودکار فروش بلیت در ایستگاه ها نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

در حال حاضر مدتي است در مترو تهران دستگاه هایی نصب شده است که شهروندان می توانند از طریق آن به راحتی و بدون مراجعه به باجه های فروش، کارت مترو خود را شارژ يا بليت هاي تك سفره را خريداري نمايند. در سال 1394 بليت هاي باركد دو بعدي QR براي اولين بار در جهان جايگزين بليت مغناطيسي در سيتم مترو تهران گرديد بلیت‌هاي QR دارای بارکد منحصر به فردی هستند که با قرار دادن آن بر روی صفحه نمایشگر گیت،‌ تردد امکان‌پذیر می‌شود. میزان خطا در قرائت بلیت‌های QR کد نزدیک به صفر است و با استفاده از این فناوری می‌توان جلوی هرگونه سوء استفاده و تقلب مانند کپی کردن بلیت‏‌ها را گرفت. علاوه بر آن استفاده از این بلیت‌ها به جای بلیت‌های قدیمی موجب کاهش هزینه تعمیر و نگهداری گیت‌ها به علت حذف قطعات مکانیکی می‌شود. بهبود خدمات به مسافران به دلیل افزایش سرعت تردد، بستر سازی مناسب جهت توسعه خدمات و سرویس های بهتر به مسافران در آینده ( از جمله امکان خرید و پرداخت از طریق اینترنت و موبایل) از فواید دیگر استفاده از این بلیت ها است. این برای نخستین بار در کشور است که از فناوري بارکد دوبعدي براي بليت هاي تک سفره و چند سفره در سیستم حمل و مقل عمومی به صورت انبوه بهره برداري می شود. بارکد دوبعدي در طول ساليان اخير به دليل قابليت ذخيره سازي اطلاعات چند سطري کاربرد گسترده اي براي ثبت و ضبط و بازيابي سريع اطلاعات پيدا کرده است و نوعاً کاربرد آن به عنوان بارکد شناسه کالاها، بلیت قطارهای بین شهری، شناسه کارت پرواز و حتي به عنوان مجوزهاي تردد و بليت مراکز تفريحي و توريستي ديده شده است، اما استفاده از اين تکنولوژي به عنوان بليت در يک سيستم حمل و نقل عمومي انبوه بر که در آن سرعت تراکنش و نزديک به صفر بودن خطا در قرائت بليت و همزمان پيشگري از هر گونه سوء استفاده و تقلب همانند کپی کردن بليت‏ها از اهميت ويژه برخوردار است.

بليت هاي تعداد سفري

(ezpay) یک دستگاه سلف سرویس است که در کلیه ایستگاه های مترو و کلیه ایستگاه های بی آرتی نصب شده است و کارت های ایزی پی را شارژ می کند؛ همان کارت هایی که هم اکنون در مترو، اتوبوس و پارکومتر از آنها استفاده می شود و غالباً مــردم آن هــا را به عنــوان کــارت مترو می شناسند ، هدف از ایجاد این دستگاه، سرعت بخشیدن به فرآیند شارژ کارت ها و فروش بليت هاي تك سفره بصورتQR در عرض چند ثانیه و بدون ایستادن در صف خريد يا شارژ کارت است، شهروندان بدون نیاز به پرداخت پول نقد به سرعت کارت ایزی پی خود را شارژ و يا بليت QR خريد مي كنند. هر کسی می تواند شخصاً با استفاده از یکی از دستگاه های ایزی شارژ نصب شده در ایستگاه مترو، اقدام به خريد بليت تك سفره يا کارت خود را شارژ نماید. کار کردن با دستگاه ایزی شارژ بسیار ساده است و نیاز به آموزش خاصی ندارد. از منوی دستگاه گزینه «شارژ کارت» ، «مشاهده موجودی» و يا خريد بليت را انتخاب می کنیم. دستگاه راهنمایی می کند که باید کارت ایزی پی را نزدیک کنیم و کارت بانکی را بکشیم و رمز را وارد کنیم. کار کردن با این دستگاه آسان تر از کار کردن با خودپرداز بانکی یا کارتخوان فروشگاهی است و اکنون اکثر شهروندان توانایی کار کردن با این دستگاه ها را دارند.

   بليت هاي اعتباري و QR-code (از جنس كاغذ)  

    در حال حاضر آخرين تكنولوژي مورد استفاده در مترو، بليت هاي اعتباري و QR-code (از جنس كاغذ) بوده كه از نظر هزينه توليد، كارايي در استفاده و صرفه جويي در زمان خريد و ... مقرون به صرفه است. در اين راستا توصيه مكرر شركت بهره برداري متروي تهران به مسافران محترم، استفاده از كارت هاي اعتباري هوشمنداست؛ زيرا علاوه بر صرفه جويي در هزينه و زمان، به دليل استفاده از تكنولوژي روز دنيا در اين كارت ها، كارايي بالاتري دارند . 


كارت بليت مبلغ دار

به منظور تشويق مسافران جهت استفاده از كارت بليت‌هاي مبلغ دار، متناسب با مسافت طي شده نسبت به اعمال تخفيف به شرح زير اقدام‌ مي‌گردد.
1- حداكثر تا پنجاه درصد (50%) تخفيف نسبت به بليت تك سفره داخل شهر براي مسافران داخل شهري
2- حداكثر تا بيست و پنج درصد (25%) تخفيف نسبت به بليت تك سفره حومه براي مسافران حومه
3- ده درصد (10%) تخفيف نسبت به بليت تك سفره فرودگاه براي مسافران فرودگاه امام خميني(ره)
4- پنج درصد (5%) تخفيف نسبت به بليت تك سفره هشتگرد براي مسافران ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني

 

توضيح :
در هنگام ثبت ورود توسط مسافران داراي كارت بليت مبلغ دار، كمترين بهاي كارت بليت از اعتبار كارت ايشان كسر گرديده و در هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طي شده مابه ‌التفاوت مبلغ سفر از اعتباركارت كسر مي‌شود. در صورتي كه دارندگان كارت بليت مبلغ دار در هنگام خروج، بليت خود را در دستگاه‌هاي كنترل قرار ندهند بالاترين بهاي بليت مبلغ‌دار، از اعتبار كارت ايشان كسر مي‌گردد. 

مسافران بدون خروج

مبلغ كسر شده از كارت بليت مسافراني كه در هنگام خروج از ايستگاه به هر دليلي كارت بليت خود را به ريدرهاي خروجي ارائه نمي‌دهند مطابق جدول زير و معادل قيمت بليت تك سفره خواهد بود. 

 


 رديف مسافران بدون خروج   قیمت (ريال)
 1  داخل شهري  15,000
 2  حومه 17,000 
 3  فرودگاه امام خميني (ره)  50,000
 4  هشتگرد  90,000



توضيح :
مسافران ايستگاه‌هاي حومه، هشتگرد، فرودگاه امام خميني (ره) در صورتيكه درسفر قبلي اقدام به ثبت خروج ننموده باشند. مبلغ سفر قبلي به محض اولين ورود به اين ايستگاه‌ها از اعتبار كارت ايشان كسر خواهد شد.


كارت بليت مبلغ‌دار مدت دار 


رديف  نوع بليت مبلغ قابل استفاده (ريال) مبلغ فروش (ريال) 
 1  ساليانه مترو  1,200,000  800,000
 2  ساليانه مشترك  1,500,000  1,200,000



كارت بليت اقشار خاص 


كارت بليت اقشار خاص به شرح ذيل و از طريق وب سایت eticket.tehran.ir در اختيار مسافران داراي شرايط قرار خواهد گرفت.

 

 كارت بليت  مبلغ قابل استفاده  
(ريال)
مبلغ فروش 
 (ريال)
تخفيف
 كارت ويژه منزلت  3,000,000  300,000  90 %
 كارت ويژه دانشجويي  3,000,000  1,500,000  50 %
 كارت ويژه دانش آموزي  3,000,000  1,500,000  50 %
 كارت ويژه جانبازان 25% به بالا و معلولين  3,000,000 ------  رايگان
 كارت ويژه اقشارخاص (بهزيستي)  3,000,000  1,500,000  50 %
 كارت ويژه اقشار خاص (كميته امداد)  3,000,000  1,500,000  50 %




توضيح :
هزينه چاپ و صدور و پشتيباني كارت بليت الكترونيك بي نام، مبلغ 50،000 ريال و غير قابل استرداد تعيين مي‌گردد. همچنين هزينه مذكور براي كارت بليت الكترونيك با نام و با درج مشخصات شخصي متقاضيان، مبلغ 80،000 ريال و غير قابل استرداد تعيين مي‌گردد.

*** با عنايت به ابلاغ معاونت حمل ونقل ترافيك و درجهت اجراي اقدامات مد نظر ستاد ملي مقابله با بيماري كرونا از تاريخ  99/11/05 ارايه كارت ملي جهت خريد كارت بليت مبلغ دار مترو و يا اولين شارژ پس از اين تاريخ در باجه هاي فروش بليت الزامي مي باشد. به تناوب و تا پايان بهمن ماه اين الزام براي دستگاههاي شارژ و فروش بليت تك سفره نيز اجرايي خواهد شد.

قیمت بلیت متروی تهران و حومه در سال 1399

 


ردیف

نوع بلیت

قیمت (ريال)

1

تک سفره داخل شهري

15,000

2

تك سفره فرودگاه امام خميني(ره)

90,000

3

تك سفره حومه

17,000

4

تك سفره هشتگرد

50,000

توضيحات:

1- بليت تك‌سفره داخل شهري (QR) :

مخصوص استفاده در كليه خطوط متروي تهران (به جز ايستگاه‌هاي هشتگرد،گلشهر، محمد شهر، كرج، اتمسفر و گرمدره در خط 5 و فرودگاه امام خميني (ره) در خط 1 ) مي‌باشد.

 

2- بليت تك‌سفره حومه (QR) :

مخصوص استفاده مسافران ايستگاه‌هاي گلشهر، محمدشهر، كرج، اتمسفر و گرمدره درخط (5) مي‌باشد.


3- بليت تك‌سفره هشتگرد (QR) :

مخصوص استفاده مسافران محترم ايستگاه هشتگرد درخط (5) مي‌باشد.


4- بليت تك‌سفره فرودگاه امام خميني (ره) (QR) :

مخصوص استفاده مسافران محترم ايستگاه فرودگاه امام خميني (ره) در خط (1) مي‌باشد.


5- در هنگام خروج از ايستگاه‌هاي فرودگاه امام خميني (ره)، هشتگرد، گلشهر، كرج، گرم دره و اتمسفر مسافران محترم مي‌بايست نسبت به ارايه بليت همان ايستگاه اقدام نمايند در صورتيكه مسافر فاقد بليت تك سفره مربوط به ايستگاه مقصد باشد مي‌بايست نسبت به پرداخت مابه التفاوت قيمت بليت اقدام نمايد.


روش كنترل اعتبار بليت:

ماموران كنترل بليت در محل هاي مختلف از جمله ورودي سكو از آسانسورهاي مسافري، سكو هاي مسافري و داخل قطارها بليت مسافران را دريافت و با استفاده از تجهيزات همراه ساعت ورود و اصالت بليت را كنترل خواهند كرد. درصورتي كه مسافر فاقد بليت و يا بليت ايشان فاقد اعتبار زماني باشد، به بيرون از ايستگاه هدايت خواهد شد. 

در صورتي كه بليت مسافر در داخل قطار كنترل شود و مشخص شود بليت فاقد اعتبار است مسافر در اولين ايستگاه مي بايست قطار را ترك كرده و از ايستگاه خارج شود. يا در اولين ايستگاه مجددا بليت تهيه نمايد. كنترل بليت صرفا جهت كنترل اصالت بليت انجام مي گيرد.و تاخيرهاي احتمالي قطارها و يا ساير اختلال هاي حركتي، توسط ماموران كنترل به حداكثر زمان سفر افزوده خواهد شد . ماموران كنترل بليت در تمام اماكن مترو با لباس فرم و كارت شناسايي خواهند بود. با احتساب اين زمان ها در سفرهاي شهر زير زميني اعتبار دو ساعت براي شهروندان و مسافران مترو زمان مناسبي است و هيچگونه بار مالي براي مسافران ندارد. 

اعتبار بليت و نحوه استفاده مسافران از سامانه هاي حمل و نقل عمومي در سرتاسر جهان داراي محدوديت و قوانين خاصي مي باشد. خطوط مترو نيز بخشي از سامانه حمل و نقل عمومي كلان شهر تهران است و مي بايست حداكثر زمان و مسافت شروع و پايان سفرها در مترو تعريف شده و بر اساس آن ميزان هزينه استفاده از اين سامانه بطور عادلانه كنترل و پرداخت شود. علاوه بر اين، در همه خطوط مترو در جهان اعتبارسنجي و كنترل اصالت بليت، كنترل نحوه تردد مسافران، كنترل نحوه عملكرد اپراتورهاي فروش بليت انجام مي پذيرد و اين موضوع تازگي ندارد.

 

 


به منظور حفظ محيط زيست، كاهش مصرف كاغذ و صرفه جويي در زمان، شهروندان و مسافران گرامی متروي تهران مي توانند خرید بلیت مترو و شارژ کارت بلیت اعتباری را از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه انجام دهند.  بدین منظور دو اپلیکیشن تهران من و ايزي پي به شرح زير معرفي مي گردد:


تهران من

شهروندان محترم، برای خرید بلیت تک‌سفره مترو و افزايش موجودي كارت بليت اعتباري خود، می‌توانند از طریق سامانه تهران من اقدام کنند. 
کاربران با وارد شدن به صفحه ابتدایی تهران من و در قسمت داشبورد، می‌توانند با کلیک روی گزینه بلیت مترو و سپس انتخاب آیتم خرید بلیت تک‌سفره، پس از پرداخت مبلغ از حساب شهروندی خود، بارکد بلیت را روی گوشی تلفن همراه خود دریافت کرده و هنگام تردد در ایستگاه‌های مترو با قرار دادن آن بر گیت‌های ورودی به راحتی از آن استفاده كنند و يا با انتخاب قسمت كارت بليت نسبت به افزايش موجودي كارت خود اقدام كنند.
همچنين شهروندان می‌توانند از تعداد بلیت‌های خریداری شده که استفاده شده یا هنوز استفاده نکرده‌اند نیز مطلع شوند. 

 



ايزي پي


در اپليكيشن ايزي پي هم امكان خريد آنلاين بليت تك سفره مهياست. همچنين مي توان با اين اپليكيشن كارت بليت هاي اعتباري را هم شارژ كرد. در اين روش مسافران محترم بدون نياز به حضور در باجه يا دستگاه هاي خودكار شارژ و صرفاً از طريق اپليكيشن امكان درخواست شارژ به ميزان دلخواه را دارند و در اولين حضور بر روي گيت هاي ورودي، ميزان شارژ به كارت ايشان افزوده خواهد شد.

نكته: اين روش فقط برای شارژ کارت بلیت در مترو تهران قابل استفاده می‌باشد.

گام اول : انتخاب ((شارژ روی گیت مترو))

گام دوم : انتخاب ((ثبت کارت بلیت))






گام سوم وارد کردن شماره سریال کارت بلیت در کادر مربوطه

نكته: امکان شارژ روی گیت فقط برای کارت های مشخص شده در تصویر امکان پذیر است. برای تعویض کارت خود به باجه های فروش کارت بلیت مراجعه فرمایید. در صورت پاک شدن شماره سریال از روی کارت، از طریق مراجعه به دستگاه‌های شارژ خودکار مترو و انتخاب گزینه «موجودی»، شماره سریال کارت خود را دریافت نمایید.

گام چهارم انتخاب ((مرحله بعد))




گام پنجم : انتخاب مبلغ شارژ کارت بلیت در هر بار 

نكته: مبلغ مشخص شده، از حساب کیف پول اپلیکیشن ایزی‌پی کسر می‌گردد. در صورت کمبود اعتبار میتوانید موجودی کیف پول خود را به میزان لازم افزایش دهید.

گام ششم : انتخاب ((مرحله بعد))




گام هفتم مشاهده پیام ((کارت بلیت ثبت شد))

پس از مشاهده این پیام، مبلغ مشخص شده از حساب کیف پول شما کسر میشود و کارت شما آماده استفاده شدن بر روی گیت مترو میباشد.


گام هشتم ثبت کارت بلیت فقط بر روی گیت های مترو با علامت زرد رنگ "شارژ روی گیت




نكته در صورتی که موجودی کارت بلیت شما هنگام رد شدن از گیت کمتر از 3000 تومان باشد، کارت شما به صورت خودکار به اندازه مبلغ مشخص شده شارژ میگردد.

پس از مصرف اعتبار خریداری شده بر روی گیت های مشخص شده، در صورت فعال بودن کارت و کافی بودن موجودی کیف پول، بصورت خودکار یک اعتبار جدید با همان مبلغ قبلی از موجودی کیف پول ایزی‌پی خریداری شده و آماده مصرف میگردد.